• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Framtidens Einstein ur ett lärarperspektiv – lärarsyn på identifiering och anpassning av undervisningen till matematiskt särbegåvade elever samt lärares behov av stöd för att undervisa dem.

Future Einstein from a teacher perspective – teacher´s view on identification and adaptation of teaching to mathematically gifted students and teacher´s need for support to teach them

Sammanfattning
Särbegåvade elever har alltid funnits i våra skolor men det är först på senare år som de har uppmärksammats och inte förrän år 2015 kom information om de särbegåvade eleverna och deras behov på Skolverkets hemsida. Då det i genomsnitt finns minst en särbegåvad elev i varje klass är det viktigt att lärarna lyckas identifiera dem. Detta för att ha möjlighet att ge dem rätt anpassningar i undervisningen. För att detta ska vara möjligt behöver lärarna få stöd och kunskap om hur dessa elever ska undervisas för att hålla motivationen uppe i matematik. För att ta reda på hur lärare arbetar med att identifiera dem och anpassa lektionerna till deras behov gjorde jag intervjuer med fem lärare som ansåg sig ha erfarenhet av att arbeta med särbegåvade elever i klassrummet. När jag sammanställde materialet delade jag in svaren i olika kategorier som blev till grund för mitt vidare arbete och svar på min frågeställning som lyder, ” Vad har lärare för syn på identifiering och anpassning av matematikundervisning till särbegåvade barn samt vilket stöd har lärare behov av i undervisning av dessa elever?”. Vissa lärare var utan tvivel om barnets särbegåvning medan andra stod frågande till elevens bristande motivation och svagheter i vissa delar utav matematikundervisningen. Oavsett vilket så var lärarna överens om att dessa elever behöver uppmärksammas mer runt om på skolorna för att kunna få det stöd och den uppmuntran de är i behov av för att utvecklas optimalt i sin begåvning. Lärarna i studien använde sig av olika metoder för att anpassa lektionerna efter de särbegåvade elevernas behov. Några valde att hålla specifika genomgångar för de särbegåvade eleverna, en elev fick vara med på årskurs fyras mattelektion när eleven gick i årskurs ett, ytterligare en annan valde att ha med eleven på ordinarie lektioner där de tillsammans övade mycket på resonemangsförmågan. För vissa lärare var det en utmaning att finna rätt material och tillvägagångssätt för att inte eleven skulle tappa motivationen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/55423
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_55423_1.pdf (769.4Kb)
Datum
2018-02-13
Författare
Gottfridsson, Maria
Nyckelord
teaching, gifted students, gifted child, mathematics, teachers view
Serie/rapportnr.
HT17-2930-012-L3XA1A
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV