• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att förebygga BPSD-symtom - Betydelsen av ett personcentrerat arbetssätt inom vården av personer med demenssjukdom utifrån ett ledarperspektiv

Abstract
Bakgrund: Sedan sent 90-tal har man, genom att arbeta efter begreppet personcentrerad vård, sett detta som en förbättring av vårdkvalitén. Många studier har gjorts i ämnet och man har även infört personcentrerad vård som ett arbetssätt på vissa ställen. Att gå från uppgiftsorienterad vård till personcentrerad vård är ett paradigmskifte. Det finns uppgifter om att man kommit längre inom kommunerna än landstingen/regionerna. Syfte: Att beskriva och undersöka chefer och ledares syn på faktorer som påverkar omställningen till ett personcentrerat arbetssätt i vård och omsorg av äldre personer med demenssjukdom. Metod: Intervjuer genomfördes, i ett pågående forskningsprojekt genom Göteborgs universitet, som fokusgruppsintervjuer innan ett personcentrerat arbetssätt implementerats i verksamheterna där chefer för två demensboende utgjorde informanterna. Intervjumaterialet transkriberades med ljudfiler från intervjuerna som grund. Materialet analyserades med kvalitativ manifest innehållsanalys. Resultatet blev fem huvudkategorier, personcentrerad vård, utveckling, samarbete, utbildning och arbetsmiljö. Resultatet visade att ledarna hade en positiv syn på personcentrerat arbetssätt. Det var tydligt att möjligheten att själva påverka arbetsmiljön var stor med detta arbetssätt genom att ha samarbete mellan professioner. Man upplevde att det borde var tillgodo för både ekonomi, arbetsmiljö och trivsel för både personal och boende. Cheferna hoppades på mycket positiva effekter och de kommer fortsätta arbeta på det sättet även efter forskningsprojektets slut även fast de var medveten om att det är ett pågående arbete som kräver engagemang och kontinuerlig utbildning av personal. Man hoppades att arbetssättet skulle ge spridning och att fler anammade det.
Degree
Student essay
Other description
Background: Since the late 1990s, working through the concept of person-centered care has been seen as an improvement in quality of care. Many studies have been conducted on the subject, and person-centered care has also been introduced as a way of working in some places. Going from taskoriented care to person-centered care is a paradigm shift. There is evidence that the municipalities have gone further than the county councils / regions. The purpose of this study was to find out what is required of leadership to introduce a person-centered approach, aimed at persons with dementia, and what view leaders have on it. Method: Interview material that consisted of both transcribed material and audio files came from an ongoing research project in Gothenburg municipality. Part of this material was data for this study, where managers for two dementia residents formed the informants. The material was analyzed with qualitative manifest content analysis. The result was five main categories, person-centered care, development, cooperation, education and the working environment. Result: The result showed that the leaders had a positive view of person-centered care approaches. It was clear that the ability to influence the work environment itself was great with this approach by working together between professions. It was felt that it was provided for both economy, work environment and well-being for both staff and residents. The managers saw very positive effects and they hoped to continue to work that way, even though they were aware that there is an ongoing work that requires commitment and continuous training of staff. It was hoped that the working method would spread and that more people embraced it. Keywords: Person-centered approaches, teamwork, overall vision, work environment, education, development
URI
http://hdl.handle.net/2077/55669
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
Thesis (541.1Kb)
Date
2018-02-22
Author
Agrér, Martin
Borgman Magnusson, Ulrika
Keywords
Personcentrerat arbetssätt
teamarbete
helhetssyn
arbetsmiljö
utbildning
utveckling
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV