• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärande och konflikt i förskolan En studie av hur fem förskollärare resonerar och agerar när de hamnar i konflikt med barn.

Abstract
Begreppet konflikt är något som kommer följa oss i livets alla sociala sammanhang. Genom vår studie har vi fått vetskap om hur viktiga verktyg är för hur en konflikt ska hanteras. I förskolan är det viktigt att uppmärksamma att konflikt mellan pedagog och barn sker och att man behöver de rätta verktygen för att kunna hantera dessa. Detta för att man inte ska hamna i affekt med barnen utan istället vara goda förebilder för hur man kan hantera dessa konfliktsituationer. Konflikt mellan pedagog och barn är ett ämne som inte verkar vara utforskat om i större utsträckning, men som vi kommer att titta närmare på i vår studie just för att vi ville se hur förskollärarnas kunskap ser ut kring detta ämne. Vårt syfte med studien har varit att synliggöra hur konflikt och konflikthantering blir märkbara när de inträffar mellan pedagog och barn, hur förskollärarna resonerar kring sin konflikthantering som de själva är en aktiv deltagare i och i vilken mån som förskollärarutbildningen vid Göteborgs Universitet förbereder blivande förskollärare. Vi ville se om det fanns ett glapp mellan teori och praktik samt i vilka situationer som konflikter uppstår mellan pedagog och barn på förskolan. För att samla material till vår studie har vi intervjuat fem utbildade förskollärare och två forskare på Göteborgs Universitet, vi valde att utföra en mindre videoobservation på den ena förskolan just för att kunna ha en uppföljningsintervju om det inspelade konflikthanteringsmaterialet. Vi valde två olika förskolor som är helt oberoende av varandra just för att se om det fanns några likheter och skillnader mellan deras sätt att hantera konflikter mellan pedagog och barn samt att vi ville få en bild av vad forskarna tycker/tror att studenter ska få med sig för förberedelser från förskollärarprogrammet på Göteborgs Universitet. Samtliga intervjuer och videoobservationer har vi transkriberat som alla har blivit viktiga delar i vår studies resultat. Vårt resultat har visat att förskollärarna uppvisar
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/56308
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_56308_1.pdf (1.291Mb)
Date
2018
Author
Norén, Lovisa
Marö Knutsson, Emelie
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV