Show simple item record

dc.contributor.authorFazlic, Irma
dc.date.accessioned2018-08-06T11:12:53Z
dc.date.available2018-08-06T11:12:53Z
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57274
dc.description.abstractStudien undersöker vad mellanstadieelever har för inställning till läsning i skolan och vilka faktorer de anser påverkar deras läsförståelse och lust att läsa. Att kunna läsa och förstå vad man läser är viktigt för att kunna ta del av samhället. Dagens informationssamhälle lägger stora krav på läsning och läsförståelse, eleverna har därmed en annan förförståelse av läsning än tidigare generationer. Undersökningens syfte är därför att kartlägga mellanstadieelevers uppfattning av-, och inställning till läsning i skolan, samt vilka faktorer de anser påverkar deras läsning i skolan. Studien använder sig av enkätmetodik och analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv, samt tidigare forskning i ämnet. Resultatet visar att eleverna är väl medvetna om vad som påverkar deras läsning, men de uppvisar osäkerhet i varför det är viktigt att läsa. De anser också att de behöver den vuxne mer erfarne läsarens stöd i alla delar av läsningen. När de läser blir de påverkade av hur intressanta böckerna är, vilket i sin tur visat sig skapa läslust. Eleverna gillar att läsa och uppfattar läsningen som lätt. Resultatet visar också att vanliga störningsmoment enligt eleverna är: klasskompisarna, klassrumsmiljön, koncentrationen och arbetsminnet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT18-2930-101-L6XA1Asv
dc.subjectläsmotivation, läsutveckling, grundskolan, välja bok.sv
dc.titleVarför slutade du läsa den där boken? - En studie om elevers läsvanor I grundskolan.sv
dc.title.alternativeWhy did you stop reading that book? – A study about pupils´ reading habits in elementary school.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record