Pojkars läsning i årskurs 6 – En kvalitativ studie om pojkars läsintresse.
Boys’ Reading in Sixth Grade – A Qualitative Research About Boys’ Interest in Reading
Sammanfattning
enna kvalitativa intervjustudies syfte har varit att undersöka pojkars relation till läsning för att så småningom underlätta framtida frambringande av läslust hos pojkar. Detta eftersom att barn och ungdomar läser allt mindre och detta sker främst bland gruppen pojkar. De frågeställningar som har ställts i denna studie behandlar hur pojkar i årskurs 6 ser på läsning, vad de läser samt avslutningsvis kring pojkarnas läsintresse över tid och om det finns andra aktiviteter som intresserar dem mer än läsningen. Intervjuerna har sedan skett i tre grupper om 3–4 pojkar där samtliga har gått i årskurs 6. Vidare delades de tre grupperna in i: läsarna, läser ibland samt avslutningsvis läser aldrig. Valet av olika grupper grundade sig i om attityderna kring läsning och hur pojkarna sinsemellan beter sig mot varandra skilde sig åt beroende på läsintresse. Den insamlade empirin har därefter analyserats med hjälp av maskulinitetsteori. I studien framkommer att nio av tio pojkar inte anser sig vara läsare och därmed lyfts pojkarnas intresse för datorspel. Anledningarna till detta beror på det sociala och att det ständigt sker saker i spelet. Avslutningsvis i studien önskas ytterligare forskning inom området spelande och dess påverkan av läslusten.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2018-08-07Författare
Nordfeldt, Helena
Nyckelord
Pojkar, läslust, läsintresse, datorspel
Serie/rapportnr.
VT18-2930-042-L6XA1A
Språk
swe