• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det är ju grunden för hela jobbet – En kvalitativ studie om sex lärares tankar och erfarenheter av relationens betydelse i skolan.

It is fundamental for all the work – A qualitative study of six teachers' thoughts and experiences of the importance of the relationship in school.

Abstract
Syftet med studien är att undersöka vad verksamma och erfarna lärare anser vara viktigt i relationsskapandet och hur de arbetar för att skapa goda relationer. Syftet är också att undersöka vad lärare anser att goda relationer har för inflytande på lärandet. Frågeställningarna som besvaras i studien är: Vad är viktigt för att skapa en god relation mellan lärare och elev? Hur arbetar lärare för att skapa goda relationer mellan lärare och elev? Vad anser lärare att goda relationer har för inflytande på lärandet Studien har genomförts med en kvalitativ metod där sex lärare har intervjuats. Analysen av materialet gjordes genom en tematisk innehållsanalys för att urskilja mönster och teman (Braun & Clarke, 2006). Resultatet analyserades därefter utifrån begreppen samvaro och samverkan som är studiens teoretiska utgångspunkt (Aspelin & Persson, 2011). Resultatet visar att det är viktigt att skapa en relation som bygger på trygghet och tillit, att lära känna eleven och elevens liv utanför skolan och att bygga på det positiva. Lärare arbetar på olika sätt för att skapa en god relation med sina elever där allt från att reda ut konflikter till att intressera sig för personliga intressen blir viktigt för att skapa en god relation. Resultatet visar också att relationen har en betydelse för elevernas lärande. Utifrån resultatet bör relationens betydelse betraktas som ett medel för att lärare ska lyckas med sitt uppdrag. Däremot bör inte studiens resultat betraktas som att relationen är det enda viktiga, utan bör snarare betraktas som ett medel för att lyckas. Det framkommer också i studien att relationer i skolan består av relationer både i samvaro och samverkan, som existerar sida vid sida. Lärare skapar således relationer för relationens skull, men också i syfte att främja ett gott klimat och goda resultat.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/57327
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_57327_1.pdf (401.7Kb)
Date
2018-08-09
Author
Johansson, Erica
Keywords
relationer i skolan, lärar-elev relationer, relationell pedagogik
Series/Report no.
VT18-2930-030-L6XA1A
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV