Att läsa mellan raderna. Om flerspråkiga elevers avancerade läsförståelse
Abstract
Uppsatsen skrivs inom ramen för ett VR-finansierat projekt, Läsa
mellan raderna, som handlar om huruvida en dialogbaserad
undervisning ger elever bättre förutsättningar att utveckla sin läsning, än
en mer traditionell monologisk undervisning. Tio klasser (årskurs sju)
från fyra olika skolor har deltagit i den så kallade experimentgruppen
och lärarna i studien har följt ett dialogiskt undervisningsupplägg.
Utifrån ett antal noveller har sju lässtrategier successivt introducerats i
klasserna under en termin, och eleverna har fått öva sig i metakognitivt
tänkande, strukturerade textsamtal samt utmanande reflexionsuppgifter.
Klasserna har gjort ett läsförståelsetest i augusti (förtest) och ett i januari
(eftertest).
I uppsatsen undersöks sju flerspråkiga elevers avancerade läsförståelse.
Eleverna har intervjuats och de har fått komplettera några frågor i
eftertestet muntligen och jag utreder om resultatet blir ett annat än när
läsförståelse testas skriftligen. Jag undersöker även hur eleverna själva
har uppfattat den dialogiska undervisningen samt elevernas syn på och
medvetenhet om den egna läsförståelsen. Jag utgår ifrån ett sociokulturellt
förhållningssätt, där det sociala samspelet är av avgörande
betydelse när en individ tillägnar sig ett språk (Vygotskij 1978; Säljö
2000).
Resultatet visar att den dialogbaserade undervisningen är gynnsam för
de flerspråkiga eleverna. Majoriteten av de flerspråkiga informanterna
förbättrar sitt resultat poängmässigt från förtest till eftertest och glappet
minskar mellan de som har högst respektive lägst poäng. Vissa av
eleverna gynnas av den muntliga texttolkningen men inte alla. I de fall
där eleverna gynnas framgår det att eleverna förstått texten men inte hur
de förväntas svara i skrift. I intervjuerna framkommer att eleverna
reflekterar över den dialogbaserade undervisningen i olika utsträckning.
Några upplever att de har blivit mer noggranna läsare och att de har fått
verktyg för att utveckla sin läsförståelse. Andra har inte riktigt utvecklat
förmågan att sätta ord på sina reflektioner.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2018-11-15Author
Lindholm, Anna
Keywords
Flerspråkighet
avancerad läsförståelse
dialogisk undervisning
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe