• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att läsa mellan raderna. Om flerspråkiga elevers avancerade läsförståelse

Sammanfattning
Uppsatsen skrivs inom ramen för ett VR-finansierat projekt, Läsa mellan raderna, som handlar om huruvida en dialogbaserad undervisning ger elever bättre förutsättningar att utveckla sin läsning, än en mer traditionell monologisk undervisning. Tio klasser (årskurs sju) från fyra olika skolor har deltagit i den så kallade experimentgruppen och lärarna i studien har följt ett dialogiskt undervisningsupplägg. Utifrån ett antal noveller har sju lässtrategier successivt introducerats i klasserna under en termin, och eleverna har fått öva sig i metakognitivt tänkande, strukturerade textsamtal samt utmanande reflexionsuppgifter. Klasserna har gjort ett läsförståelsetest i augusti (förtest) och ett i januari (eftertest). I uppsatsen undersöks sju flerspråkiga elevers avancerade läsförståelse. Eleverna har intervjuats och de har fått komplettera några frågor i eftertestet muntligen och jag utreder om resultatet blir ett annat än när läsförståelse testas skriftligen. Jag undersöker även hur eleverna själva har uppfattat den dialogiska undervisningen samt elevernas syn på och medvetenhet om den egna läsförståelsen. Jag utgår ifrån ett sociokulturellt förhållningssätt, där det sociala samspelet är av avgörande betydelse när en individ tillägnar sig ett språk (Vygotskij 1978; Säljö 2000). Resultatet visar att den dialogbaserade undervisningen är gynnsam för de flerspråkiga eleverna. Majoriteten av de flerspråkiga informanterna förbättrar sitt resultat poängmässigt från förtest till eftertest och glappet minskar mellan de som har högst respektive lägst poäng. Vissa av eleverna gynnas av den muntliga texttolkningen men inte alla. I de fall där eleverna gynnas framgår det att eleverna förstått texten men inte hur de förväntas svara i skrift. I intervjuerna framkommer att eleverna reflekterar över den dialogbaserade undervisningen i olika utsträckning. Några upplever att de har blivit mer noggranna läsare och att de har fått verktyg för att utveckla sin läsförståelse. Andra har inte riktigt utvecklat förmågan att sätta ord på sina reflektioner.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/58155
Samlingar
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
Uppsats (786.1Kb)
Datum
2018-11-15
Författare
Lindholm, Anna
Nyckelord
Flerspråkighet
avancerad läsförståelse
dialogisk undervisning
Serie/rapportnr.
Uppsats
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV