Show simple item record

dc.contributor.authorLindholm, Anna
dc.date.accessioned2018-11-15T09:12:01Z
dc.date.available2018-11-15T09:12:01Z
dc.date.issued2018-11-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/58155
dc.description.abstractUppsatsen skrivs inom ramen för ett VR-finansierat projekt, Läsa mellan raderna, som handlar om huruvida en dialogbaserad undervisning ger elever bättre förutsättningar att utveckla sin läsning, än en mer traditionell monologisk undervisning. Tio klasser (årskurs sju) från fyra olika skolor har deltagit i den så kallade experimentgruppen och lärarna i studien har följt ett dialogiskt undervisningsupplägg. Utifrån ett antal noveller har sju lässtrategier successivt introducerats i klasserna under en termin, och eleverna har fått öva sig i metakognitivt tänkande, strukturerade textsamtal samt utmanande reflexionsuppgifter. Klasserna har gjort ett läsförståelsetest i augusti (förtest) och ett i januari (eftertest). I uppsatsen undersöks sju flerspråkiga elevers avancerade läsförståelse. Eleverna har intervjuats och de har fått komplettera några frågor i eftertestet muntligen och jag utreder om resultatet blir ett annat än när läsförståelse testas skriftligen. Jag undersöker även hur eleverna själva har uppfattat den dialogiska undervisningen samt elevernas syn på och medvetenhet om den egna läsförståelsen. Jag utgår ifrån ett sociokulturellt förhållningssätt, där det sociala samspelet är av avgörande betydelse när en individ tillägnar sig ett språk (Vygotskij 1978; Säljö 2000). Resultatet visar att den dialogbaserade undervisningen är gynnsam för de flerspråkiga eleverna. Majoriteten av de flerspråkiga informanterna förbättrar sitt resultat poängmässigt från förtest till eftertest och glappet minskar mellan de som har högst respektive lägst poäng. Vissa av eleverna gynnas av den muntliga texttolkningen men inte alla. I de fall där eleverna gynnas framgår det att eleverna förstått texten men inte hur de förväntas svara i skrift. I intervjuerna framkommer att eleverna reflekterar över den dialogbaserade undervisningen i olika utsträckning. Några upplever att de har blivit mer noggranna läsare och att de har fått verktyg för att utveckla sin läsförståelse. Andra har inte riktigt utvecklat förmågan att sätta ord på sina reflektioner.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesUppsatssv
dc.subjectFlerspråkighetsv
dc.subjectavancerad läsförståelsesv
dc.subjectdialogisk undervisningsv
dc.titleAtt läsa mellan raderna. Om flerspråkiga elevers avancerade läsförståelsesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record