Tjänstemännens arbetstillfredsställelse
Sammanfattning
Syfte: Studiens syfte är att öka kunskap om faktorerna som
tjänstemännen upplever som tillfredsställande på sin arbetsplats
och om hur tjänstemännen uppfattar sin arbetstillfredsställelse i
förhållande till sin roll och till arbetsförutsättningarna inom
offentlig sektor.
Teori: Herzbergs motivationsteori används som teoretiskt ramverk.
Studiens analys utgår också från forskningen om yrkesprofessionalism
och organisationsprofessionalism och Public Service Motivation.
Metod: Kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer.
Resultat: Studien visar tjänstemännen som har en social motivation kan
uppleva högre arbetstillfredsställelse när de kopplar en social funktion till
sitt arbete. Därtill kan tjänstemännen uppleva att sin roll och
arbetsförutsättningarna inom offentlig sektor påverkar deras
arbetstillfredsställelse. Kvalitativa forskningen kan bidra med relevant
information om komplexa fenomen som arbetstillfredsställelse,
arbetsmiljö och personalproblem i offentliga sektorn.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2019-01-25Författare
Olmos Castillo, Paula
Nyckelord
arbetstillfredsställelse
tjänstemännens roll
Public Service Motivation
arbetsförutsättningarna inom offentlig sektor
Språk
swe