• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Organisationens betydelse för kvalitet och likvärdighet i arbetet med särskilt stöd i förskolan. En fallstudie i två kommuner.

Abstract
Nyckelord: Organisation, stödstrukturer, kvalitet, likvärdighet, särskilt stöd, systemteori. Abstract Syfte Syftet är att undersöka hur förskollärare och förskolechefer i två kommuner upplever arbetet med särskilt stöd, de förutsättningar som ges, samt hur de kan påverka det pedagogiska arbetet i strävan för att få kvalitet och likvärdighet i arbetet med stöd och särskilt stöd i förskolan. Bakgrund Skollagen framhåller att ”utbildningen i förskolan ska, varhelst den anordnas, vara likvärdig”. På nationell nivå anges mål för förskolans arbete med särskilt stöd och förskolan utformar arbetssätt utifrån lokala förutsättningar. Tidigare forskning om förskolans arbete med särskilt stöd identifierar kvalitetsindikatorer. Beroende på hur huvudman organiserar för förskolans arbete med särskilt stöd kan indikatorerna användas som stödstrukturer för att utveckla förskolans verksamhet mot en högre kvalitet och ge förutsättningar för en likvärdig förskola. Metod Organisationen för förskolans arbete med särskilt stöd undersöks genom en kvalitativ ansats med intervju som metod. Bronfenbrenners systemteori utgör teoretisk ram. 10 förskollärare och 4 förskolechefer intervjuas. Studien genomförs som en fallstudie i två kommuner. Litteraturstudier av tidigare forskning, samt internationella och nationella styr- och riktlinjer utgör studiens utgångspunkt. Resultat Resultatet visar att: • Lagen om elevhälsa ger utrymme för de två kommunerna att organisera på olika sätt för insatser till barn i behov av stöd/särskilt stöd i förskolans verksamhet. • Organisationen påverkar begreppet barn i behov av stöd/särskilt stöd och vilka som får stöd. • En organisation blir mer fungerande där det finns kommunikation mellan och inom nivåerna enligt Bronfenbrenners systemteori. Betydelsefulla stödstrukturer som kommunicerar beskrivs: o Implementering av tilltänkt organisation för insatser till barn i behov av stöd/särskilt stöd. o Dokument i form av handlingsplaner som ger
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/59002
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_59002_1.pdf (1.069Mb)
Date
2019
Author
Öhrström Windle, Karin
Bernvik, Åsa
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV