• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Organisationens betydelse för kvalitet och likvärdighet i arbetet med särskilt stöd i förskolan. En fallstudie i två kommuner.

Sammanfattning
Nyckelord: Organisation, stödstrukturer, kvalitet, likvärdighet, särskilt stöd, systemteori. Abstract Syfte Syftet är att undersöka hur förskollärare och förskolechefer i två kommuner upplever arbetet med särskilt stöd, de förutsättningar som ges, samt hur de kan påverka det pedagogiska arbetet i strävan för att få kvalitet och likvärdighet i arbetet med stöd och särskilt stöd i förskolan. Bakgrund Skollagen framhåller att ”utbildningen i förskolan ska, varhelst den anordnas, vara likvärdig”. På nationell nivå anges mål för förskolans arbete med särskilt stöd och förskolan utformar arbetssätt utifrån lokala förutsättningar. Tidigare forskning om förskolans arbete med särskilt stöd identifierar kvalitetsindikatorer. Beroende på hur huvudman organiserar för förskolans arbete med särskilt stöd kan indikatorerna användas som stödstrukturer för att utveckla förskolans verksamhet mot en högre kvalitet och ge förutsättningar för en likvärdig förskola. Metod Organisationen för förskolans arbete med särskilt stöd undersöks genom en kvalitativ ansats med intervju som metod. Bronfenbrenners systemteori utgör teoretisk ram. 10 förskollärare och 4 förskolechefer intervjuas. Studien genomförs som en fallstudie i två kommuner. Litteraturstudier av tidigare forskning, samt internationella och nationella styr- och riktlinjer utgör studiens utgångspunkt. Resultat Resultatet visar att: • Lagen om elevhälsa ger utrymme för de två kommunerna att organisera på olika sätt för insatser till barn i behov av stöd/särskilt stöd i förskolans verksamhet. • Organisationen påverkar begreppet barn i behov av stöd/särskilt stöd och vilka som får stöd. • En organisation blir mer fungerande där det finns kommunikation mellan och inom nivåerna enligt Bronfenbrenners systemteori. Betydelsefulla stödstrukturer som kommunicerar beskrivs: o Implementering av tilltänkt organisation för insatser till barn i behov av stöd/särskilt stöd. o Dokument i form av handlingsplaner som ger
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/59002
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_59002_1.pdf (1.069Mb)
Datum
2019
Författare
Öhrström Windle, Karin
Bernvik, Åsa
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV