Filmproduktion och multimodalt meningsskapande - ett ämnesintegrerat projekt i bild och kemi i grundskolans årskurs 4
Abstract
Studiens resultat visar att eleverna använder och experimenterar med en mängd filmretoriska berättarresurser för att gestalta sina kemilaborationer. Genom att använda sig av bild, text, ljud, musik, grafiska element och
kroppsspråk i samklang, via den digitala tekniken, synliggörs multimodalt meningsskapande i flera aspekter. Kemilaborationens process och resultat
tydliggörs övervägande via de filmiska berättarvalen. Det multimodala berättandet visar sig även vara mycket komplext och känsligt för hur vissa språkliga uttryck kan skapa tydlighet eller otydlighet i presentationen.
I sina filmer använder eleverna också tilltal från olika mediegenrer; som dokumentär, spelfilm, TV- program och sociala medier. Studien visar även
att multimodala presentationsformer kan vara en möjlig didaktisk resurs i skolans olika ämnesområden.
Degree
Student essay
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2019-03-07Author
Öhling, Klas
Keywords
Bilddidaktik, multimodalitet, filmberättande, retorik, semiotik, meningsskapande, estetiska lärprocesser, ämnesintegrering
Series/Report no.
VT18-2930-PDA463-001
Language
swe