Visa enkel post

dc.contributor.authorKlavborn, Tina
dc.date.accessioned2019-03-11T09:52:10Z
dc.date.available2019-03-11T09:52:10Z
dc.date.issued2019-03-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/59623
dc.description.abstractSyftet med detta examensarbete är att kartlägga vilka typer av inferenser eleverna förväntas kunna göra inför Nationella provet i svenska, delprov B - läsa, i årskurs 3. Med hjälp av 30 elevsvar från Nationella provet i svenska, årskurs 3 från 2015 har jag utgått från en jämförande kvantitativ analys mellan de två olika typer av frågor som förekommer på provet. Vidare har jag använt mig av textanalys som en kvalitativ metod för att analysera läsbarheten i texten och synliggöra vilka typer av inferenser eleverna behöver behärska. Resultatet visar att eleverna i större grad svarar fel på frågor som kräver att de själva tolkar informationen i texten, gör inferenser eller, som det även benämns, ”läser mellan raderna”. Analysen visar att både nödvändiga och elaborativa inferenser förekommer på provet även om eleverna inte nödvändigtvis fått undervisning kring dessa. Resultatet synliggör en diskrepans mellan Lgr11 och det Nationella provet då undervisning kring förmågan ”att läsa mellan raderna” tydliggörs först i målen för årskurs 4-6 men förmåga mäts redan i provet i årskurs 3. Lässtrategier ska, enligt Lgr11, ingå som en del i undervisningen i årskurs 1-3 men vilka strategier detta innefattar framgår inte.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesHT18-2930-038-L3XA1Asv
dc.subjectLässtrategier, inferenser, Nationella provet i svenska, årskurs 3sv
dc.titleVad är det jag ska förstå när jag läser? Inferenser i Lgr11 och i det Nationella provet i svenska, årskurs 3sv
dc.title.alternativeWhat am I supposed to understand when I read? Inferences in Lgr11 and in the National test in Swedish, grade 3sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post