• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker i Årskurs 5: Resonemang som krävs.

Problem solving tasks in textbooks for mathematics in the fifth grade: Required reasoning.

Abstract
Följande examensarbete syftar till att undersöka huruvida läroböckers problemlösningsuppgif-ter i årskurs 5 lever upp till de möjliga förväntningar som forskning ställer på dem i form av vilka resonemangstyper som går att tillämpa. I studien undersöks två aktuella läroböckers problemlösningsuppgifter utifrån vilka resonemang som de kräver och går att lösa med. Utifrån Lithners (2007) ramverk som behandlar kreativa och imitativa resonemang, har en analys ge-nomförts med syfte att tematisera uppgifter utifrån vilket resonemang som krävs för att lösa dem. Studiens metod innebär ett kvalitativt tillvägagångsätt varvid en tolkning av uppgifternas karaktär gjorts utifrån ett analysschema. Det framkommer av resultatet att en majoritet av studiens förekommande problemlösnings-uppgifter är möjliga att lösa med imitativa resonemang. Det innebär att tidigare uppgifters lös-ningar, samt de lösningsförslag som ges i boken anses tillräckliga för att lösa läroböckernas problem. Detta kan i sin tur innebära att fokus läggs på utantillärande och att problemlösnings-kompetensen inte utvecklas optimalt. Detta verkar oförenligt med forskning inom studieområ-det, varvid kreativa resonemang är det som bör eftersträvas vid arbete med problemlösnings-uppgifter.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/59626
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_59626_1.pdf (1.356Mb)
Date
2019-03-11
Author
Benjaminsson, Robin
Keywords
Matematik, läromedel, läroböcker, problem, problemlösning, resonemang, problemuppgift
Series/Report no.
HT18-2930-054-L6XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV