Sveriges nationella minoriteter – föremål för tystnadens kultur? En kritisk kvalitativ innehållsanalys av styrdokument för lärarutbildning och grundskola.
The national minorities of Sweden – an object for the culture of silence? A critical qualitative content analysis of steering documents for teacher education and elementary school.
Abstract
År 2000 ratificerade Sverige två avtal från Europarådet som innebar ett erkännande av Sveriges
fem nationella minoriteter, samt ett stärkt skydd för grupperna. Avtalen resulterade även i att
lärare i årskurs 4–6 blev skyldiga att undervisa om de nationella minoriteterna och minoritetsspråken
inom de fyra ämnena svenska, religionskunskap, historia och samhällskunskap. Syftet
med denna studie är att undersöka i vilken mån svenska lärarstudenter förbereds för att hantera
kraven om att ge eleverna kunskaper och insikter gällande de nationella minoriteterna i Sverige
i grundskolan år 4–6. För att genomföra studien granskas kurs- och läroplaner på två olika nivåer.
Den ena nivån motsvarar läro-och kursplaner för årskurs 4–6 och den andra nivån motsvarar
kursplaner för lärarutbildningar på olika högskolor och universitet runtom i Sverige. Nivåerna
kopplas sedan samman för att analysera och diskutera resultaten. Genom kritisk teori
och läroplansteori som teoretiska ramverk blir det möjligt att diskutera hur kunskap och sanningar
skapas, vilka som blir inkluderade och för vilka den relativa kunskapen och sanningen
är fördelaktig. Kvalitativ innehållsanalys används som metod för att systematiskt kategorisera
datainsamlingen, samt för att se både det som fanns manifest och latent i texterna. Utifrån
granskningen av Lgr11 och tillhörande kommentarmaterial kan det anses svårt för en lärare i
årskurs 4–6 att veta när, vad och hur området ska inkluderas i undervisningen. De granskade
kursplanerna för lärarutbildningarna visar även att lärarstudenter överlag inte blir förberedda
för att undervisa om de nationella minoriteterna i samtliga av de fyra valda ämnena. En lärare
som inte har ett eget intresse i området riskerar därför att undvika momentet som en del i sin
undervisning i de fyra ämnena, trots dess explicita omnämnande i styrdokumenten. Således
främjas inte de nationella minoriteternas ställning och rättigheter i samhället.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2019-03-11Author
Jonsson, Kajsa
Keywords
Undervisning, lärarutbildning, kursplaner, läroplanen, nationella minoriteter, minoritetsspråk och urbefolkning
Series/Report no.
HT18-2930-025-L6XA1A
Language
swe