Show simple item record

dc.contributor.authorChen, Ching-Pei
dc.contributor.authorFang, Zhenzhen
dc.date.accessioned2019-05-07T07:38:14Z
dc.date.available2019-05-07T07:38:14Z
dc.date.issued2019-05-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60227
dc.description.abstractSyfte: Syftet med detta examensarbete var att undersöka och analysera kinesiska invandrarföräldrars förväntningar och förtroende för den svenska skolan. Teori: Symbolisk interaktionism används som ett analysredskap att hjälpa oss att förstå och förklara mänkliga beteende och känslor. Det har blivit viktigare för utbildning och pedagogik med interkulturell kompetens för att bättre förstå och förhålla sig till dagens mångkulturella värld och samhälle. Konfucianism har under mer än två årtusenden spelat en central roll i Kinas kultur och samhällsliv. Förutom att Konfucius lägger tonvikten på moral i utbildningen är han den första personen i Kinas långa historia som förespråkar att utbildningen borde vara öppen för alla. Vidare belyser han att lärare måste kunna känna till varje elevs förutsättningar och anpassa sitt undervisningssätt efter elevens förmåga, behov och personlighet. Metod: Vi valde att utföra en kvalitativ studie med sex intervjuer. Vi använde oss av den fenomenografiska metodansatsen som datainsamlingsmetod. Våra sex respondenter kommer ifrån Kina och har kinesiska som sitt modersmål. De har alla barn i årskurs 7-9, som har deltagit i modersmålsundervisning i svenska skolan . Resultat: Resultatet visade att kinesiska invandrarföräldrar hade många förväntningar - särskilt på lärarens undervisning och skolans förvaltning. Lärarens attityd och undervisningssätt var de två viktigaste områdena som både svenska lärare och modersmålslärare i kinesiska borde förbättra. Föräldrarnas egen upplevelse av barndom och skolgång påverkade mycket deras syn på den svenska skolan. En av de sex respondenterna visade ett stort förtroende för svenska skolan, två visade ett litet och tre visade varken stort eller litet förtroende.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesVT19 IPS LAU927sv
dc.subjectKinesiska invandrarföräldrarsv
dc.subjectförväntningarsv
dc.subjectsymbolisk interaktionismsv
dc.subjectinterkulturell kompetenssv
dc.subjectkonfucianismsv
dc.titleÖST MÖTER VÄST En kvalitativ studie om kinesiska invandrarföräldrars förväntningar på svenska skolansv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record