dc.contributor.author | Chen, Ching-Pei | |
dc.contributor.author | Fang, Zhenzhen | |
dc.date.accessioned | 2019-05-07T07:38:14Z | |
dc.date.available | 2019-05-07T07:38:14Z | |
dc.date.issued | 2019-05-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/60227 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med detta examensarbete var att undersöka och analysera kinesiska
invandrarföräldrars förväntningar och förtroende för den svenska skolan.
Teori: Symbolisk interaktionism används som ett analysredskap att hjälpa oss att förstå och
förklara mänkliga beteende och känslor. Det har blivit viktigare för utbildning och
pedagogik med interkulturell kompetens för att bättre förstå och förhålla sig till dagens
mångkulturella värld och samhälle. Konfucianism har under mer än två årtusenden
spelat en central roll i Kinas kultur och samhällsliv. Förutom att Konfucius lägger
tonvikten på moral i utbildningen är han den första personen i Kinas långa historia som
förespråkar att utbildningen borde vara öppen för alla. Vidare belyser han att lärare
måste kunna känna till varje elevs förutsättningar och anpassa sitt undervisningssätt
efter elevens förmåga, behov och personlighet.
Metod: Vi valde att utföra en kvalitativ studie med sex intervjuer. Vi använde oss av den
fenomenografiska metodansatsen som datainsamlingsmetod. Våra sex respondenter
kommer ifrån Kina och har kinesiska som sitt modersmål. De har alla barn i årskurs 7-9,
som har deltagit i modersmålsundervisning i svenska skolan .
Resultat: Resultatet visade att kinesiska invandrarföräldrar hade många förväntningar - särskilt på
lärarens undervisning och skolans förvaltning. Lärarens attityd och undervisningssätt
var de två viktigaste områdena som både svenska lärare och modersmålslärare i
kinesiska borde förbättra. Föräldrarnas egen upplevelse av barndom och skolgång
påverkade mycket deras syn på den svenska skolan. En av de sex respondenterna visade
ett stort förtroende för svenska skolan, två visade ett litet och tre visade varken stort
eller litet förtroende. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidat | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT19 IPS LAU927 | sv |
dc.subject | Kinesiska invandrarföräldrar | sv |
dc.subject | förväntningar | sv |
dc.subject | symbolisk interaktionism | sv |
dc.subject | interkulturell kompetens | sv |
dc.subject | konfucianism | sv |
dc.title | ÖST MÖTER VÄST En kvalitativ studie om kinesiska invandrarföräldrars förväntningar på svenska skolan | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |