DIGITALISERING I SVENSKA SKOLAN En studie om hur digitala verktyg påverkar undervisning i lågstadiet
Sammanfattning
Syfte:
Uppsatsens syfte är att undersöka hur lärare upplever att digitala verktyg påverkar undervisning i lågstadiet.
Detta leder oss till dessa frågeställningar:
• Vilka digitala verktyg används av lågstadielärarna i undervisningen?
• Vilka fördelar och nackdelar upplever lärarna med tillgången till digitala verktyg i undervisningen?
• Hur upplever lärarna att digitala verktyg påverkar elevernas lärande och motivation?
Teori:
Vi kopplade vår studie till Lev Samenovich Vygotskijs sociokulturella perspektiv. Det hänvisade till begreppet mediering. Mediering innebar användningen av materiella eller fysiska verktyg som tekniker för att utföra uppgiften.
Metod:
Vi använder oss av kvalitativ undersökningsmetod. Vi samlade primär informationskälla genom att intervjua sju lärare i lågstadiet med fokus på användningen av digitala verktyg i undervisningen. Vi tog sekundära data från litteratur , avhandling och tidigare forskning.
Resultat:
Resultat visade att kommunala skolor i Sverige är utrustad med digitala verktyg
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2019-05-07Författare
Helander, Jessica
Hietala, Emmalyn
Nyckelord
Digitalt verktyg
digitalisering
app
IT
IKT
dator
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT19 IPS LAU927
Språk
swe