• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Från sjuksköterskestudent till novissjuksköterska - En strukturerad litteraturöversikt över effekterna av "high fidelity" simulering för sjuksköterskestudenter

Sammanfattning
Bakgrund: Forskning visar att sjuksköterskestudenter upplever brist på kunskap gällande kognitiva och praktiska färdigheter, vilket kan leda till att de känner sig osäkra och har sämre självförtroende. Dessa känslor kan i sin tur leda till att studenterna känner sig oförberedda inför sitt framtida kliniska arbete, en osäkerhet som även kan påverka patientsäkerheten. Inom sjuksköterskeutbildningen är simulering en vanligt förekommande lärmetod med syfte att träna studenternas praktiska och kognitiva färdigheter och ibland ersätta eller komplettera klinisk träning. I utbildningen är det viktigt att kontinuerligt utvärdera olika lärmetoder och dess effekt på studenterna. Syfte: Syftet med studien var att undersöka simuleringens effekt på sjuksköterskestudenter. Metod: Frågeställningen undersöktes genom en strukturerad litteraturöversikt i databaserna CINAHL och PubMed. Endast kvantitativa artiklar som använde studiedesignen randomiserade kontrollerade studier (RCT) eller kontrollerade studier (CCT) inkluderades. Resultat: Litteraturöversikten resulterade i elva vetenskapliga artiklar, där huvudresultatet sammanställdes i fem kategorier; självförtroende, kunskap, praktiska färdigheter, kognitiva färdigheter samt motivation. Slutsats: Slutsatsen visar att simulering har en god effekt på studenternas kunskap, praktiska färdigheter, kognitiva färdigheter samt motivation men tvetydig effekt gällande självförtroende. Sammanfattningsvis ses simulering som en bra lärmetod men som inte verkar lösa hela problematiken med studenternas känslor av oförbereddhet, och kräver därför vidare utveckling samt komplettering av andra lärmetoder.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/61305
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Fil(er)
gupea_2077_61305_1.pdf (760.7Kb)
Datum
2019-08-01
Författare
Andersson, Emma
Banga, Luca
Nyckelord
Simulation
Nursing student
High Fidelity
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV