Visa enkel post

dc.contributor.authorPehrsson, Christine
dc.date.accessioned2019-08-23T09:00:56Z
dc.date.available2019-08-23T09:00:56Z
dc.date.issued2019-08-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/61653
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att kritiskt granska Skolstegets syfte och strategier för att påverka gymnasieelever vad gäller deras uppfattningar om ingenjörsyrket. Teori: Studien utgår från ett programteoretiskt perspektiv. Vidare har studien använt sig av begreppet uppfattningar om yrken för att förklara de bilder av ingenjörsyrket som studien redogör för. Metod: Studien är genomförd med kvalitativ metod där sju personer intervjuats. Intervjumaterialet kodades och tematiserades därefter utifrån programteorins byggstenar. Resultat: Resultatet visar utifrån en rekonstruktion av Skolstegets strategi att programmets syfte är att påverka elevers uppfattningar om ingenjörsyrket. Skolstegets strategi bygger på antaganden om att elever har en förlegad bild av yrkesrollen. Den höga grad av frihet som finns för deltagande ingenjörer i kombination med avsaknad av dokumentation kring framgångsrika metoder har skapat en efterfrågan av mer stöd bland ingenjörerna. Ingenjörerna har i hög utsträckning antagit att ny teknik är det som inspirerar eleverna mest. Vidare redogör resultatet för brister i programteorin kopplat till problemformulering som även gett konsekvenser för mätandet av effekter.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectkompetensbristsv
dc.subjectuppfattningarsv
dc.subjectingenjörersv
dc.subjectprogramteorisv
dc.titleHur kan unga personer lockas till ingenjörsyrket? - En kvalitativ studie om kompetensbrist inom industrin och hur den kan förstås i relation till unga personers uppfattningar om ingenjörsyrket.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of sociology and work scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post