Inkludering i förskolan En kvalitativ intervjustudie om förskollärares arbete med barns delaktighet i förskolan
Sammanfattning
Syftet med vår studie är att få en förståelse och inblick för vilken syn pedagoger har på arbetet med inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan. I studien har vi valt att använda oss av metoden kvalitativa intervjuer för att ha möjlighet till att kunna få en djupare och bättre förståelse över begreppet inkludering och hur det inkluderande arbetet kan se ut i förskolan.
Vårt resultat visar de grundläggande arbetet med inkludering i förskolan och de centrala delarna i hur en inkluderande miljö kan se ut. Resultatet framför även om att alla barn oavsett förutsättningar och behov ska ha rätt till delaktighet i förskolan oberoende av vilken svårighet barnet har. Ytterligare framkommer det även i resultatet att det är viktigt att ha närvarande, kompetenta och engagerade pedagoger för att kunna möjliggöra inkludering av alla barn oavsett behov och förutsättningar.
Fil(er)
Datum
2019Författare
Ahmeti, Blerina
Nilsson, Anna-Karin
Ring, Sara
Nyckelord
Inkludering
förskola
barn i behov av särskilt stöd
demokrati
Språk
swe