• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Problemlösning i matematik- möjligheter eller hinder för nyanlända elever Studium av lärares och studiehandledares erfarenheter och uppfattningar på högstadiet

Sammanfattning
Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka hur matematiklärare och studiehandledare uppfattar de svårigheterna som nyanlända elever i högstadiet har i matematiska problemlösningar. Detta leder oss till dessa frågeställningar: • Vad anser matematiklärare och studiehandledare om nyanlända elevers prestationer i matematisk problemlösning? • Hur arbetar matematiklärare för att stöda nyanlända elevers inlärning i matematik? • Hur arbetar studiehandledare på modersmålet för att stötta nyanlända elevers inlärning i matematik? • Finns det eventuellt samarbete mellan studiehandledare och ämneslä-rare? Teori: Vi kopplade vår studie till Lev Samenovich Vygotskijs sociokulturella pers-pektiv. Det hänvisade till inflytandet av språket, kulturella olikheter, förkun-skaper och erfarenheter i lärandet. Metod: Kvalitativ undersökningsmetod används för att utföra denna uppsats. Prelimi-nära data samlades in genom att observera tre lektioner med en matematiklä-rare på högstadiet. På lektionerna befann sig ett antal nyanlända elever. Inter-vjuer med fyra matematiklärare i två kommuner och två studiehandledare i en kommun på högstadiet har även genomförts. Sekundära data som används i uppsatsen kommer från Skolverket, tidigare forskning, kurslitteratur och av-handlingar. Resultat: Resultat visade att både matematiklärare och studiehandledare är medvetna om att de flesta nyanlända elever har särskilda svårigheter med problemlösnings-frågor. Pedagogerna anser att de svårigheterna beror på bl.a. brist av språkli-ga- och matematiska begrepp hos eleverna och kulturella aspekter. Metoderna för hur matematiklärarna och studiehandledarna stöttar nyanlända elever i de två kommuner som vi undersökt varierar.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/62944
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_62944_1.pdf (744.4Kb)
Datum
2020-01-07
Författare
Abdalbast, Malak
Said Khalifa, Mohamed
Nyckelord
Nyanlända elever
flerspråkiga elever
problemlösning
studiehandledning
kartläggning
ordinarie klass
förberedelseklass
vardagsspråk/ skolspråk
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT19 IPS LAU927
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV