• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

OSYNLIGGÖR LÄRANDET OMSORGEN I FÖRSKOLAN? – En diskursanalys på hur lärande och omsorg konstrueras i förskolors presentationstexter

Abstract
Syfte: Förskolan tillskrivs traditionellt två olika, konkurrerande uppgifter: Omsorg och lärande. Begreppen betraktas ofta som förknippade med och beroende av varandra i ett dialektiskt förhållande och som delar av samma helhet. Syftet med denna studie är att belysa hur dessa begrepp förhåller sig till varandra i förskolors egenproducerade presentationstexter. Det är ett angeläget ämne då helhetssynen å ena sidan synliggör och ger kraft åt lärandet och de värderingar som det bär med sig, samtidigt som det å andra sidan riskerar att osynliggöra omsorgen och dess tillhörande betydelser och värderingar. Teori: Studien har en socialkonstruktivistisk utgångspunkt med en diskursanalytisk ansats. Vi har inspirerats av framförallt Laclau och Mouffes diskursteori samt Faircloughs kritiska diskursanalys. De övergripande idéerna vi lyfter är den diskursiva kampen, diskursformationer, antagonism, hegemoni, neutralisering, skillnader mellan diskursiv och social praktik, samt skapandet av subjektpositioner. Metod: Utöver helhetsgreppet som den teoretiska ramen ger oss så har vi även inspirerats av vissa mer analysnära begrepp som diskursordning, intertextualitet och interdiskursivitet samt tecknens betydelseskapande process. Förskolors presentationstexter på Göteborgs Stads hemsida har analyserats genom att fokusera på hur lärande och omsorg konstrueras och positioneras i relation till varandra. Resultat: Utifrån talet om lärande och omsorg i förskolans presentationstexter har fyra teman kunnat urskiljas: Omsorgen som osynlig, det överordnade lärandet, den mätbara kunskapen och förmågor för framtiden. Resultatet visar att i presentationstexterna verkar idén om omsorg ha övertagits av lärandediskursen och att omsorg inte längre tycks tillhöra omsorgsdiskursen. Vidare pekar resultatet på att lärandets instrumentella roll spiller över på omsorgens existentiella roll.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/62989
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_62989_1.pdf (490.2Kb)
Date
2020-01-08
Author
Schmidt-Fahlén, Fanny
Szepanski, Sara
Keywords
Omsorg
omsorgsetik
värdegrund
lärande
utveckling
pedagogisering
förskolning
skolifiering
helhetssyn
diskurs
diskursanalys
förskola
Series/Report no.
Kandidat
HT19 IPS PEDG14
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV