OSYNLIGGÖR LÄRANDET OMSORGEN I FÖRSKOLAN? – En diskursanalys på hur lärande och omsorg konstrueras i förskolors presentationstexter
Sammanfattning
Syfte: Förskolan tillskrivs traditionellt två olika, konkurrerande uppgifter: Omsorg och
lärande. Begreppen betraktas ofta som förknippade med och beroende av varandra i ett
dialektiskt förhållande och som delar av samma helhet. Syftet med denna studie är att
belysa hur dessa begrepp förhåller sig till varandra i förskolors egenproducerade
presentationstexter. Det är ett angeläget ämne då helhetssynen å ena sidan synliggör och
ger kraft åt lärandet och de värderingar som det bär med sig, samtidigt som det å andra
sidan riskerar att osynliggöra omsorgen och dess tillhörande betydelser och värderingar.
Teori: Studien har en socialkonstruktivistisk utgångspunkt med en diskursanalytisk ansats. Vi
har inspirerats av framförallt Laclau och Mouffes diskursteori samt Faircloughs kritiska
diskursanalys. De övergripande idéerna vi lyfter är den diskursiva kampen,
diskursformationer, antagonism, hegemoni, neutralisering, skillnader mellan diskursiv
och social praktik, samt skapandet av subjektpositioner.
Metod: Utöver helhetsgreppet som den teoretiska ramen ger oss så har vi även inspirerats av
vissa mer analysnära begrepp som diskursordning, intertextualitet och interdiskursivitet
samt tecknens betydelseskapande process. Förskolors presentationstexter på Göteborgs
Stads hemsida har analyserats genom att fokusera på hur lärande och omsorg
konstrueras och positioneras i relation till varandra.
Resultat: Utifrån talet om lärande och omsorg i förskolans presentationstexter har fyra teman
kunnat urskiljas: Omsorgen som osynlig, det överordnade lärandet, den mätbara
kunskapen och förmågor för framtiden. Resultatet visar att i presentationstexterna
verkar idén om omsorg ha övertagits av lärandediskursen och att omsorg inte längre
tycks tillhöra omsorgsdiskursen. Vidare pekar resultatet på att lärandets instrumentella
roll spiller över på omsorgens existentiella roll.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2020-01-08Författare
Schmidt-Fahlén, Fanny
Szepanski, Sara
Nyckelord
Omsorg
omsorgsetik
värdegrund
lärande
utveckling
pedagogisering
förskolning
skolifiering
helhetssyn
diskurs
diskursanalys
förskola
Serie/rapportnr.
Kandidat
HT19 IPS PEDG14
Språk
swe