Show simple item record

dc.contributor.authorSchmidt-Fahlén, Fanny
dc.contributor.authorSzepanski, Sara
dc.date.accessioned2020-01-08T13:24:53Z
dc.date.available2020-01-08T13:24:53Z
dc.date.issued2020-01-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/62989
dc.description.abstractSyfte: Förskolan tillskrivs traditionellt två olika, konkurrerande uppgifter: Omsorg och lärande. Begreppen betraktas ofta som förknippade med och beroende av varandra i ett dialektiskt förhållande och som delar av samma helhet. Syftet med denna studie är att belysa hur dessa begrepp förhåller sig till varandra i förskolors egenproducerade presentationstexter. Det är ett angeläget ämne då helhetssynen å ena sidan synliggör och ger kraft åt lärandet och de värderingar som det bär med sig, samtidigt som det å andra sidan riskerar att osynliggöra omsorgen och dess tillhörande betydelser och värderingar. Teori: Studien har en socialkonstruktivistisk utgångspunkt med en diskursanalytisk ansats. Vi har inspirerats av framförallt Laclau och Mouffes diskursteori samt Faircloughs kritiska diskursanalys. De övergripande idéerna vi lyfter är den diskursiva kampen, diskursformationer, antagonism, hegemoni, neutralisering, skillnader mellan diskursiv och social praktik, samt skapandet av subjektpositioner. Metod: Utöver helhetsgreppet som den teoretiska ramen ger oss så har vi även inspirerats av vissa mer analysnära begrepp som diskursordning, intertextualitet och interdiskursivitet samt tecknens betydelseskapande process. Förskolors presentationstexter på Göteborgs Stads hemsida har analyserats genom att fokusera på hur lärande och omsorg konstrueras och positioneras i relation till varandra. Resultat: Utifrån talet om lärande och omsorg i förskolans presentationstexter har fyra teman kunnat urskiljas: Omsorgen som osynlig, det överordnade lärandet, den mätbara kunskapen och förmågor för framtiden. Resultatet visar att i presentationstexterna verkar idén om omsorg ha övertagits av lärandediskursen och att omsorg inte längre tycks tillhöra omsorgsdiskursen. Vidare pekar resultatet på att lärandets instrumentella roll spiller över på omsorgens existentiella roll.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesHT19 IPS PEDG14sv
dc.subjectOmsorgsv
dc.subjectomsorgsetiksv
dc.subjectvärdegrundsv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectutvecklingsv
dc.subjectpedagogiseringsv
dc.subjectförskolningsv
dc.subjectskolifieringsv
dc.subjecthelhetssynsv
dc.subjectdiskurssv
dc.subjectdiskursanalyssv
dc.subjectförskolasv
dc.titleOSYNLIGGÖR LÄRANDET OMSORGEN I FÖRSKOLAN? – En diskursanalys på hur lärande och omsorg konstrueras i förskolors presentationstextersv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record