Vilken roll har undantagsbestämmelsen i matematik? En intervjustudie med rektorer, lärare och specialpedagoger på högstadiet
Sammanfattning
Syftet med studien är att öka kunskapen om hur användandet av undantagsbestämmelsen
uppfattas i en skolpraktik på högstadiet främst utifrån ämnet matematik.
Frågeställningar:
• Hur uppfattar rektorer, lärare och specialpedagoger undantagsbestämmelsens funktion
i skolsystemet?
• Hur ser erfarenheter av undantagsbestämmelsen ut i matematik på högstadiet?
• Hur uppfattar rektorer, lärare och specialpedagoger bestämmelsen i förhållande till
matematik?
Metoden som används är kvalitativa intervjuer som är halvstrukturerade. Urvalsgruppen för
studien är två rektorer, tre matematiklärare och två specialpedagoger.
Resultatet visar att undantagsbestämmelsens funktion uppfattas som positiv men att den är
svår att tolka då formuleringen av lagtexten anses otydlig. Arbetet och rutiner kring
bestämmelsen på skolor varierar. Erfarenheter av bestämmelsen i matematik på högstadiet
tycks vara få. Matematik verkar vara ett särskilt svårt ämne att koppla till bestämmelsen.
Förhållandet mellan matematikhinder och undantagsbestämmelsen har få givna kopplingar.
Dyskalkyli, föreställningsförmåga och arbetsminne är de möjliga kopplingar som nämns.
Uppfattningen är att extra anpassningar och särskilt stöd oftast kan lösa de hinder som uppstår
inom matematik för elever.
Tolkningsutrymmet i styrdokument skapar moraliska dilemman som lärare ställs inför vid
bedömning och eventuell aktualisering av undantagsbestämmelsen. Lärare påverkas av yttre
påtryckningar som kan inverka på deras bedömningsarbete där bestämmelsen kan vara en del.
Med anledning av att bestämmelsen anses svår att tolka och särskilt komplicerad att koppla
till matematik borde varje enskilt fall noggrant diskuteras lokalt med den expertis som finns
att tillgå.
Examinationsnivå
Student Essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2020-01-16Författare
Lundström, Lisa
Nyckelord
undantagsbestämmelsen
tolkning av styrdokument
betyg
bedömning
matematikhinder
elever i matematiksvårigheter
Serie/rapportnr.
Magister
VT19-IPS-SLP610
Språk
swe