• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vilken roll har undantagsbestämmelsen i matematik? En intervjustudie med rektorer, lärare och specialpedagoger på högstadiet

Sammanfattning
Syftet med studien är att öka kunskapen om hur användandet av undantagsbestämmelsen uppfattas i en skolpraktik på högstadiet främst utifrån ämnet matematik. Frågeställningar: • Hur uppfattar rektorer, lärare och specialpedagoger undantagsbestämmelsens funktion i skolsystemet? • Hur ser erfarenheter av undantagsbestämmelsen ut i matematik på högstadiet? • Hur uppfattar rektorer, lärare och specialpedagoger bestämmelsen i förhållande till matematik? Metoden som används är kvalitativa intervjuer som är halvstrukturerade. Urvalsgruppen för studien är två rektorer, tre matematiklärare och två specialpedagoger. Resultatet visar att undantagsbestämmelsens funktion uppfattas som positiv men att den är svår att tolka då formuleringen av lagtexten anses otydlig. Arbetet och rutiner kring bestämmelsen på skolor varierar. Erfarenheter av bestämmelsen i matematik på högstadiet tycks vara få. Matematik verkar vara ett särskilt svårt ämne att koppla till bestämmelsen. Förhållandet mellan matematikhinder och undantagsbestämmelsen har få givna kopplingar. Dyskalkyli, föreställningsförmåga och arbetsminne är de möjliga kopplingar som nämns. Uppfattningen är att extra anpassningar och särskilt stöd oftast kan lösa de hinder som uppstår inom matematik för elever. Tolkningsutrymmet i styrdokument skapar moraliska dilemman som lärare ställs inför vid bedömning och eventuell aktualisering av undantagsbestämmelsen. Lärare påverkas av yttre påtryckningar som kan inverka på deras bedömningsarbete där bestämmelsen kan vara en del. Med anledning av att bestämmelsen anses svår att tolka och särskilt komplicerad att koppla till matematik borde varje enskilt fall noggrant diskuteras lokalt med den expertis som finns att tillgå.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/63054
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_63054_1.pdf (588.4Kb)
Datum
2020-01-16
Författare
Lundström, Lisa
Nyckelord
undantagsbestämmelsen
tolkning av styrdokument
betyg
bedömning
matematikhinder
elever i matematiksvårigheter
Serie/rapportnr.
Magister
VT19-IPS-SLP610
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV