• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Speciallärare i samundervisning och samplanering En aktionsstudie om speciallärares möjligheter att arbeta förebyggande inom språk-, skriv- och läsundervisning

Sammanfattning
Syfte: Speciallärarens arbetsuppgifter tenderar att i huvudsak vara reparativa och det förebyggande arbetet har fått ett allt för litet utrymme. Syftet med studien är att undersöka hur speciallärare genom samundervisning och samplanering kan bidra med sin kompetens och vara med och utveckla undervisning som främjar lärandet hos eleverna samt hur speciallärare kan stödja det professionella lärandet. Teori: Studiens aktioner analyseras mot tre lärandeteorier, sociokulturell lärandeteori, variationsteori och teorin om formativ bedömning för att nå hög evidens. Några centrala begrepp från varje lärandeteori hjälper oss att få syn på om lärandet främjas under samundervisningen. För att utveckla undervisning som ger effekt på elevernas lärande krävs ett professionellt lärande hos lärarna. Teorin om det professionella lärandet blir i arbetet ett analysverktyg för att synliggöra var vi befinner oss i det professionella lärandet samt vilka tecken vi kan se på detta. Metod: För att söka svar på våra forskningsfrågor har vi använd oss av aktionsforskning. Aktioner i samundervisning och samplanering har iscensatts för att undersöka speciallärarens möjligheter till ett förebyggande arbete. Resultat: Resultatet visar att det finns goda möjligheter för speciallärare att nå ett förebyggande arbete genom att utveckla undervisningen med hjälp av samundervisning och samplanering i varierande grad. Studien bidrar med kunskap om en alternativ yrkesroll för speciallärare.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/63059
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_63059_1.pdf (718.9Kb)
Datum
2020-01-16
Författare
Carlén, Ulrica
Westin Kornblad, Birgitta
Nyckelord
Speciallärares yrkesroll
samundervisning
coteaching
samplanering
co-planning
det professionella lärandet
Serie/rapportnr.
Magister
VT19-IPS-SLP610
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV