”Jag ville bara att någon skulle hålla mig i handen en stund” - Kvinnors upplevelse av telefonkontakt med koordinerande barnmorska inför kommande förlossning
”I just wanted somebody to hold my hand for a while” - Women’s experiences of the telephone contact with the coordinating midwife before the forthcoming labour
Abstract
Bakgrund: I Sverige ombeds kvinnor att ringa till den koordinerande barnmorskan innan
ankomst till sjukhus inför kommande förlossning. Kvinnors behov i den första
telefonkontakten är individuell och koordinatorns förhållningssätt är central och
målsättningen således att uppnå ett vårdande samtal där både koordinatorn och kvinnan
kan känna tillfredsställelse. Koordinatorn bör visa ett genuint intresse för kvinnan i
telefonen och hennes berättelse samt beakta kvinnans egna kunskaper och tankar.
Syfte: Att beskriva kvinnors upplevelse av telefonkontakten med koordinerande
barnmorska inför kommande förlossning.
Metod: Nio kvinnor intervjuades och dataanalyserades med hjälp av kvalitativ
innehållsanalys med induktiv ansats. Kvinnor rekryterades via Facebook. Intervjuer
genomfördes både via telefon och via fysiska möten.
Resultat: Dataanalys resulterade i ett tema: Ett känslomässigt laddat samtal med tre
huvudkategorier. En känsla av trygghet, bekräftelse i situationen och få känna sig speciell
samt sex underkategorier: Tillitsskapande samtal, när tryggheten fallerar, bli tagen på
allvar, att mötas av misstro, personligt bemötande och att vara en i mängden.
Slutsats: Resultatet påvisar att kvinnor upplever den första kontakten med koordinatorn
som känslosamt, oavsett om det upplevs som bra eller dåligt. Gemensamt var att kvinnor
önskade individuellt anpassad rådgivning och hade behov av att känna trygghet. När det
gällde beslutsfattande om att åka in till förlossningsavdelningen ville kvinnor ha stöd,
både genom att barnmorskan beslutade åt dem eller att få ta beslutet själva.
Degree
Student essay
Other description
Background: Women in Sweden are asked to contact the coordinating midwife before
arrival to the labour ward. The women’s needs in the first telephone contact are individual
and the coordinators approach is central and the aim is therefore to achieve a caring
conversation where both the coordinator and the woman can feel satisfaction. The
coordinator should show a genuine interest in the woman on the phone, her story and
also take her knowledge and thoughts into account.
Aim: To describe women’s experience of the telephone contact with the coordinating
midwife before the forthcoming labour.
Method: Nine women were interviewed and the data was analysed via qualitative content
analysis with an inductive approach. The women were recruited via Facebook. The
interviews were conducted both over the phone and in physical meetings.
Results: The data analysis resulted in one theme: An emotionally loaded call with three
main categories, a feeling of security, confirmation in the situation and to feel special
together with six subcategories: confidence building conversation, when security fails, be
taken seriously, to be met by distrust, personal response and to be one in the crowd.
Conclusion: The result showed that the women experienced the first contact with the
coordinating midwife as emotional, whether it was considered good or bad. Common was
that women wanted individually tailored counselling and needed to feel secure and safe.
When it came to making decisions about going to the labour ward, women wanted
support, either by the midwife deciding for them or getting to make the decision
themselves.
Keywords: labour, qualitative content analysis, women, telephone contact, experience
View/ Open
Date
2020-01-30Author
Elmby, Lisa
Löfgren, Anna
Keywords
förlossning
kvalitativ innehållsanalys
kvinnor
telefonkontakt
upplevelse
Language
swe