• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Jag ville bara att någon skulle hålla mig i handen en stund” - Kvinnors upplevelse av telefonkontakt med koordinerande barnmorska inför kommande förlossning

”I just wanted somebody to hold my hand for a while” - Women’s experiences of the telephone contact with the coordinating midwife before the forthcoming labour

Sammanfattning
Bakgrund: I Sverige ombeds kvinnor att ringa till den koordinerande barnmorskan innan ankomst till sjukhus inför kommande förlossning. Kvinnors behov i den första telefonkontakten är individuell och koordinatorns förhållningssätt är central och målsättningen således att uppnå ett vårdande samtal där både koordinatorn och kvinnan kan känna tillfredsställelse. Koordinatorn bör visa ett genuint intresse för kvinnan i telefonen och hennes berättelse samt beakta kvinnans egna kunskaper och tankar. Syfte: Att beskriva kvinnors upplevelse av telefonkontakten med koordinerande barnmorska inför kommande förlossning. Metod: Nio kvinnor intervjuades och dataanalyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats. Kvinnor rekryterades via Facebook. Intervjuer genomfördes både via telefon och via fysiska möten. Resultat: Dataanalys resulterade i ett tema: Ett känslomässigt laddat samtal med tre huvudkategorier. En känsla av trygghet, bekräftelse i situationen och få känna sig speciell samt sex underkategorier: Tillitsskapande samtal, när tryggheten fallerar, bli tagen på allvar, att mötas av misstro, personligt bemötande och att vara en i mängden. Slutsats: Resultatet påvisar att kvinnor upplever den första kontakten med koordinatorn som känslosamt, oavsett om det upplevs som bra eller dåligt. Gemensamt var att kvinnor önskade individuellt anpassad rådgivning och hade behov av att känna trygghet. När det gällde beslutsfattande om att åka in till förlossningsavdelningen ville kvinnor ha stöd, både genom att barnmorskan beslutade åt dem eller att få ta beslutet själva.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Background: Women in Sweden are asked to contact the coordinating midwife before arrival to the labour ward. The women’s needs in the first telephone contact are individual and the coordinators approach is central and the aim is therefore to achieve a caring conversation where both the coordinator and the woman can feel satisfaction. The coordinator should show a genuine interest in the woman on the phone, her story and also take her knowledge and thoughts into account. Aim: To describe women’s experience of the telephone contact with the coordinating midwife before the forthcoming labour. Method: Nine women were interviewed and the data was analysed via qualitative content analysis with an inductive approach. The women were recruited via Facebook. The interviews were conducted both over the phone and in physical meetings. Results: The data analysis resulted in one theme: An emotionally loaded call with three main categories, a feeling of security, confirmation in the situation and to feel special together with six subcategories: confidence building conversation, when security fails, be taken seriously, to be met by distrust, personal response and to be one in the crowd. Conclusion: The result showed that the women experienced the first contact with the coordinating midwife as emotional, whether it was considered good or bad. Common was that women wanted individually tailored counselling and needed to feel secure and safe. When it came to making decisions about going to the labour ward, women wanted support, either by the midwife deciding for them or getting to make the decision themselves. Keywords: labour, qualitative content analysis, women, telephone contact, experience
URL:
http://hdl.handle.net/2077/63179
Samlingar
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Fil(er)
gupea_2077_63179_1.pdf (300.5Kb)
Datum
2020-01-30
Författare
Elmby, Lisa
Löfgren, Anna
Nyckelord
förlossning
kvalitativ innehållsanalys
kvinnor
telefonkontakt
upplevelse
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV