• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ett varv runt solen är väl en månad - eller är det tusen år? En jämförande intervjustudie om solsystemets himlakroppar med elever i årskurs 6.

A lap around the Sun is a month - or is it a thousand years? A comparative interview study on the solar system`s celestial bodies with students in grade 6.

Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka hur flera- och multimodala representationsformer kan användas för att ta reda på hur elever förklarar himlakropparnas rörelser. Representationsformerna i denna studie består av skisser och en animerad 3D modell. Semistrukturerade, enskilda, intervjuer genomfördes med tolv elever, sex av de intervjuade eleverna fick titta på skisserna, varav de andra sex fick använda 3D modellen. Resultaten i denna studie kan bekräfta det tidigare forskning visat, men att nya aspekter om omloppstider, avstånd och de storheter som råder i rymden också är en anledning till elevernas föreställningar. Vilket visas i bägge representationsformerna. Sammantaget är det eleverna som fick tillgång till skisserna som ger mest korrekta förklaringar och uttömmande svar. Studien kan användas i syfte att få en förståelse för hur elever förklarar naturvetenskapliga fenomen utifrån två olika representationsformer. Men även för att få en förståelse för vikten av elevernas kopplingar mellan egna erfarenheter och de förklaringar de ger. Detta kan vara en grund för att deras naturvetenskapliga förklaringar utvecklas.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/63604
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_63604_1.pdf (1.134Mb)
Date
2020-02-28
Author
Hajiric, Dino
Keywords
Fysik, solsystemet, multimodala representationsformer, omloppsbanor, dag och natt, omloppstider.
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV