Ett varv runt solen är väl en månad - eller är det tusen år? En jämförande intervjustudie om solsystemets himlakroppar med elever i årskurs 6.
A lap around the Sun is a month - or is it a thousand years? A comparative interview study on the solar system`s celestial bodies with students in grade 6.
Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka hur flera- och multimodala representationsformer
kan användas för att ta reda på hur elever förklarar himlakropparnas rörelser. Representationsformerna i denna studie består av skisser och en animerad 3D modell. Semistrukturerade, enskilda, intervjuer genomfördes med tolv elever, sex av de intervjuade
eleverna fick titta på skisserna, varav de andra sex fick använda 3D modellen. Resultaten i denna studie kan bekräfta det tidigare forskning visat, men att nya aspekter om omloppstider, avstånd och de storheter som råder i rymden också är en anledning till elevernas föreställningar. Vilket visas i bägge representationsformerna. Sammantaget är det eleverna som fick tillgång till skisserna som ger mest korrekta förklaringar och uttömmande svar.
Studien kan användas i syfte att få en förståelse för hur elever förklarar naturvetenskapliga
fenomen utifrån två olika representationsformer. Men även för att få en förståelse för vikten
av elevernas kopplingar mellan egna erfarenheter och de förklaringar de ger. Detta kan vara
en grund för att deras naturvetenskapliga förklaringar utvecklas.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2020-02-28Author
Hajiric, Dino
Keywords
Fysik, solsystemet, multimodala representationsformer, omloppsbanor, dag och natt, omloppstider.
Language
swe