• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det är svårt med genus”

En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares mångfacetterade tolkningar av genus och läroplanens jämställdhetsskrivningar

Sammanfattning
Studien utgår från ett normkritiskt perspektiv där syftet är att undersöka hur sex förskollärare tolkar, förstår och förhåller sig till begreppet genus. Genom våra tre frågeställningar bearbetas dels hur förskollärarna definierarar genus, och hur de beskriver sitt eget och förskolans praktiska arbete med genus- och jämställdhetsfrågor. Då genus aldrig nämns i förskolans läroplan behandlas också frågan om hur förskollärarna tolkar läroplanens skrivningar om jämställdhetsarbete och likabehandling. Examensarbetet är utfört med den kvalitativa metoden intervju. Vi har intervjuat sex stycken förskollärare med olika examensår, för att få en större variation i svaren. Efter varje genomförd intervju har vi transkriberat materialet och senare analyserat det med hjälp av diskursanalys som metod. Till sist har vi sökt efter mönster i svaren och sammanfattat dessa i olika teman, vilka redovisas i vår resultatdel. I vår diskussion kopplas vårt resultat samman med den tidigare forskning vi bearbetat, där besvaras våra frågeställningar. Resultatet visar att genus är ett begrepp som både förstås och tolkas på flera olika sätt, men också att genus är ett laddat begrepp som väcker både frågor och känslor som den professionella förskolläraren brottas med. Vi ser tre tydliga mönster i variationen av svar som uppkommit under intervjuerna. Dessa benämns i vår diskussion som språkets, reflektionen och ryggsäckens samt intressets betydelse. Avslutningsvis hoppas vi att denna uppsats ska kunna bidra till nya reflektioner kring förskollärares tolkning och arbete med genus, samt insikter i hur ett normkritiskt perspektiv kan användas som ett verktyg för att synliggöra och problematisera eventuella bister i förskolans jämställdhetsarbete.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/63683
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
Examensarbete (938.5Kb)
Datum
2020
Författare
Sundström, Amanda
Strömberg, Emma
Svenberg, Jenny
Nyckelord
Genus
normkritik
normer
intersektionalitet
hegemoni
förskollärare
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV