• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Här är jag! Fröken.

En studie om samspel mellan pedagoger och yngre barn i samlingen.

Abstract
Syftet med denna studie är att få mer kunskap och förståelse av hur yngre barn i förskolan kommunicera och samspelar under en samlingssituation. I dag finns det mycket forskning kring hur de äldre barnen i förskolan kommunicerar och samspelar med varandra och med sin omgivning. Hur kommunicerar yngre barnen på förskolan när det inte har den verbala kommunikationen att kommunicera med. Hur kan de yngre barnen få möjligheter till att samspela? Därför blir syftet att försöka att få svar på hur barn och vuxna samspela i en samlingssituation. Hur försöker pedagogerna göra barnen delaktiga och hur tar barnen själva initiativ till att kommunicera under dessa situationer. Då samlingen är en återkommande situation som många förskolor har blir även syftet att se om hur de kan få en gemensam förståelse för samlingen, eller om man i de aktiviteter som man har i samlingen tappar de gemsamma fokuset helt. För att kunna besvara dessa frågor och få svar på syftet med arbetet kommer vi att använda observation som metod. Detta för att få syn på vad som händer under samlingen och kunna i efterhand titta på sekvensen om och om igen. Genom att analysera rad för rad hoppas vi att vi kan få en djupare förståelse över det som händer under aktiviteten. Resultatet av vår mindre empiriska studie blev att vi kunder i de valda observationerna se hur pedagogerna fångade barnen i samlingen. I de flesta observationerna tappades det gemensamma förståelsen av den aktivitet som pedagogen hade. Detta gjorde att samspelt med barnen blev oftast enbart från pedagogens håll. Genom att man kommunicerade med barnen verbalt men erbjöd inga andra alternativ till kommunikation. I vår studie har vi i dessa observationer sett hur viktig pedagogens egna förhållningssätt är för att fånga barnens uppmärksamhet och lärande. Att genom de didaktiska valen kan göra andra val för att skapa möjligheter till samspel med de yngre barnen på förskolan.
URI
http://hdl.handle.net/2077/63758
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
Examensarbete (718.7Kb)
Date
2020
Author
Ahlström, Christina
Alamartin, Minna
Bäck, Hanna
Keywords
Kommunikation
samspel
yngre barn
förskolan
samling
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV