• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den norm(o)medvetna pedagogen En litteraturstudie som behandlar kritisk och normkritisk pedagogik i teaterundervisning

Abstract
Denna uppsats är en litteraturstudie som syftar till att presentera forskning och referentgranskat material som behandlar kritisk och normkritisk pedagogik i drama – och teaterundervisning. Studierna som analyserats är gjorda i USA, Kanada och Indien och berör olika metoder och arbetssätt i drama – och teaterundervisning. Sveriges läroplan för gymnasieskolan betonar att alla verksamma i skolan ska arbeta med diskrimineringsgrunderna och att lärare ska planera sin undervisning så att den blir likvärdig för alla elever. En större variation av individer i elevgrupperna är synlig och studien ämnar undersöka hur teaterlärare kan arbeta för att granska och utveckla sin undervisning så att den blir likvärdig för alla elever. Studien ämnar också ge en bild av vilka normer i skolan och samhället som påverkar undervisningspraktiken för såväl lärare som elever. Resultatet visar att drama och teater är användbart för att skapa en miljö där relationen mellan lärare och elev kan vara balanserad i fråga om makt och talutrymme men också i det sociala samspelet mellan eleverna. Vidare säger forskningen att dramapedagogiska metoder kan formas utifrån elevers egna erfarenheter och låta verkligheten utanför skolan ta plats i klassrummet. Analysen av litteraturen visar att lärare i drama och teater kan arbeta med normer om kön, etnicitet och social identitet genom bland annat kritisk analys, forumteater, tillämpad teater och metoder inspirerade av Augusto Boal. Slutsatser som dras gällande vidare forskning är att det synliggörs ett behov av att forska kring normer ur ett intersektionellt perspektiv.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/63768
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_63768_1.pdf (860.1Kb)
Date
2019
Author
Holmgren, Johan
Lundgren, Michaela
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV