• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den norm(o)medvetna pedagogen En litteraturstudie som behandlar kritisk och normkritisk pedagogik i teaterundervisning

Sammanfattning
Denna uppsats är en litteraturstudie som syftar till att presentera forskning och referentgranskat material som behandlar kritisk och normkritisk pedagogik i drama – och teaterundervisning. Studierna som analyserats är gjorda i USA, Kanada och Indien och berör olika metoder och arbetssätt i drama – och teaterundervisning. Sveriges läroplan för gymnasieskolan betonar att alla verksamma i skolan ska arbeta med diskrimineringsgrunderna och att lärare ska planera sin undervisning så att den blir likvärdig för alla elever. En större variation av individer i elevgrupperna är synlig och studien ämnar undersöka hur teaterlärare kan arbeta för att granska och utveckla sin undervisning så att den blir likvärdig för alla elever. Studien ämnar också ge en bild av vilka normer i skolan och samhället som påverkar undervisningspraktiken för såväl lärare som elever. Resultatet visar att drama och teater är användbart för att skapa en miljö där relationen mellan lärare och elev kan vara balanserad i fråga om makt och talutrymme men också i det sociala samspelet mellan eleverna. Vidare säger forskningen att dramapedagogiska metoder kan formas utifrån elevers egna erfarenheter och låta verkligheten utanför skolan ta plats i klassrummet. Analysen av litteraturen visar att lärare i drama och teater kan arbeta med normer om kön, etnicitet och social identitet genom bland annat kritisk analys, forumteater, tillämpad teater och metoder inspirerade av Augusto Boal. Slutsatser som dras gällande vidare forskning är att det synliggörs ett behov av att forska kring normer ur ett intersektionellt perspektiv.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/63768
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_63768_1.pdf (860.1Kb)
Datum
2019
Författare
Holmgren, Johan
Lundgren, Michaela
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV