• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskollärares ökade psykiska ohälsa

Abstract
Syftet med vår studie var att uppmärksamma förskollärares ökade psykiska ohälsa. I media rapporterades att stressrelaterade sjukskrivningar bland förskollärare hade ökat. Tallberg Broman och Perssons rapport visar på att sjukskrivningar bland förskollärare har ökat under de senare åren. Samtidigt är forskning om förskollärares psykiska ohälsa ur en svensk kontext begränsad. Vi anser att det är ett högaktuellt ämne att ta reda på vad några förskollärare har för erfarenheter av psykisk ohälsa. Frågeställningarna vi har utgått ifrån är; hur uppfattar förskollärare fenomenet psykisk ohälsa i förskolan? Vilka faktorer nämner förskollärare som utgångspunkter för stress i förskolans praktik? Vi har använt oss av en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer. Åtta förskollärare i två närliggande kommuner blev intervjuade. Vi har valt att använda systemteori för att belysa att flera faktorer troligtvis kan vara orsaker till psykisk ohälsa. En fenomenografisk ansats tillämpades under analysprocessen för att belysa variationer mellan några förskollärares erfarenheter. Studiens resultat visade på att en majoritet av förskollärare har i varierande grad upplevt stress i sin praktik. En förskollärare beskrev att stress är en individuell upplevelse och att en majoritet av förskollärarna belyser organisatoriska faktorer såsom personalbortfall, stora barngrupper, ökade krav och tidspress som bidragande orsaker till stress.
URI
http://hdl.handle.net/2077/63782
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
Examensarbete (669.9Kb)
Date
2020
Author
Eriksson, Mirja
Egenvall, Emelie
Hansson, Veronica
Keywords
förskollärare
psykisk ohälsa
stress
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV