Förskollärares ökade psykiska ohälsa
Sammanfattning
Syftet med vår studie var att uppmärksamma förskollärares ökade psykiska ohälsa. I media rapporterades att stressrelaterade sjukskrivningar bland förskollärare hade ökat. Tallberg Broman och Perssons rapport visar på att sjukskrivningar bland förskollärare har ökat under de senare åren. Samtidigt är forskning om förskollärares psykiska ohälsa ur en svensk kontext begränsad. Vi anser att det är ett högaktuellt ämne att ta reda på vad några förskollärare har för erfarenheter av psykisk ohälsa. Frågeställningarna vi har utgått ifrån är; hur uppfattar förskollärare fenomenet psykisk ohälsa i förskolan? Vilka faktorer nämner förskollärare som utgångspunkter för stress i förskolans praktik?
Vi har använt oss av en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer. Åtta förskollärare i två närliggande kommuner blev intervjuade. Vi har valt att använda systemteori för att belysa att flera faktorer troligtvis kan vara orsaker till psykisk ohälsa. En fenomenografisk ansats tillämpades under analysprocessen för att belysa variationer mellan några förskollärares erfarenheter. Studiens resultat visade på att en majoritet av förskollärare har i varierande grad upplevt stress i sin praktik. En förskollärare beskrev att stress är en individuell upplevelse och att en majoritet av förskollärarna belyser organisatoriska faktorer såsom personalbortfall, stora barngrupper, ökade krav och tidspress som bidragande orsaker till stress.
Fil(er)
Datum
2020Författare
Eriksson, Mirja
Egenvall, Emelie
Hansson, Veronica
Nyckelord
förskollärare
psykisk ohälsa
stress
Språk
swe