• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Föreställningar om specialpedagog som profession - En kvalitativ intervjustudie av två kommunala styrkedjor

Abstract
Syftet med denna studie var att undersöka och få kunskap kring vilka föreställningar om specialpedagog som profession som förekommer i två kommunala styrkedjor. Vår studie baserades på en styrkedja med positionerna; politiker i utbildningsnämnden, förvaltningschef, områdeschef och rektor. Studien utgick från hur styrkedjan resonerar kring specialpedagogens kompetens och arbetsuppgifter. Detta föranledde frågeställningarna kring vad olika positioner i styrkedjan beskriver som utmärkande för specialpedagogens profession och vilket behov i verksamheten av professionen på individ-, grupp- och organisationsnivå. Vidare betraktas vilka likheter och skillnader som förekommer i styrkedjan och vilken påverkan det skulle ha på specialpedagogens profession. Den teoretiska utgångspunkten tar avstamp i professionsteorin med utgångspunkt i de fyra attributen legitimitet, förtroende, auktoritet och autonomi. Studiens metodologiska ansats är en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjufrågor. Dessa genomfördes på två kommunala styrkedjor. Resultatet av intervjuerna tyder på att specialpedagogen ansågs besitta en viktig roll i skolan och att arbetsuppgifterna varierar utifrån verksamheten och dess behov. Styrkedjorna ansåg att specialpedagogen ska kunna jobba med skolutveckling, handledning och undervisning och är bärare av det specialpedagogiska perspektivet. Specialpedagog som profession har blivit starkare men att professionens styrka är beroende av vilket mandat styrkedjan ger den. Som vidare forskning skulle det vara av intresse att genomföra samma studie men med ett större urval för att undersöka om det går att dra generella slutsatser
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/63789
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
main article (1.924Mb)
Date
2020-03-09
Author
Sandberg, Sarah
Sällberg, Therese
Keywords
specialpedagogik
specialpedagog
kommunal styrkedja
professionsteori
Series/Report no.
Magister
HT19 IPS SPP610
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV