• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Föreställningar om specialpedagog som profession - En kvalitativ intervjustudie av två kommunala styrkedjor

Sammanfattning
Syftet med denna studie var att undersöka och få kunskap kring vilka föreställningar om specialpedagog som profession som förekommer i två kommunala styrkedjor. Vår studie baserades på en styrkedja med positionerna; politiker i utbildningsnämnden, förvaltningschef, områdeschef och rektor. Studien utgick från hur styrkedjan resonerar kring specialpedagogens kompetens och arbetsuppgifter. Detta föranledde frågeställningarna kring vad olika positioner i styrkedjan beskriver som utmärkande för specialpedagogens profession och vilket behov i verksamheten av professionen på individ-, grupp- och organisationsnivå. Vidare betraktas vilka likheter och skillnader som förekommer i styrkedjan och vilken påverkan det skulle ha på specialpedagogens profession. Den teoretiska utgångspunkten tar avstamp i professionsteorin med utgångspunkt i de fyra attributen legitimitet, förtroende, auktoritet och autonomi. Studiens metodologiska ansats är en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjufrågor. Dessa genomfördes på två kommunala styrkedjor. Resultatet av intervjuerna tyder på att specialpedagogen ansågs besitta en viktig roll i skolan och att arbetsuppgifterna varierar utifrån verksamheten och dess behov. Styrkedjorna ansåg att specialpedagogen ska kunna jobba med skolutveckling, handledning och undervisning och är bärare av det specialpedagogiska perspektivet. Specialpedagog som profession har blivit starkare men att professionens styrka är beroende av vilket mandat styrkedjan ger den. Som vidare forskning skulle det vara av intresse att genomföra samma studie men med ett större urval för att undersöka om det går att dra generella slutsatser
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/63789
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
main article (1.924Mb)
Datum
2020-03-09
Författare
Sandberg, Sarah
Sällberg, Therese
Nyckelord
specialpedagogik
specialpedagog
kommunal styrkedja
professionsteori
Serie/rapportnr.
Magister
HT19 IPS SPP610
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV