• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

VAR FINNS DE ETISKA ÖVERVÄGANDENA I UTBILDNING FÖR HÅLLBAR UTVECKLING I SVERIGE?

Sammanfattning
Syfte: Syftet med undersökningen är att undersöka ifall utveckling av förmågan att göra etiska överväganden inkluderas i dokument kopplade till processen utbildning för hållbar utveckling i grundskolan i Sverige. Teori: Undersökningen utgår ifrån teorin att förmågan att kunna göra etiska överväganden är en förutsättning för hållbar utveckling och att utveckling av denna förmåga bör vara inkluderad i utbildning för hållbar utveckling. Metod: Som grund för arbetet med utbildning för hållbar utveckling i grundskolan i Sverige finns dokument på internationell nivå och nationell nivå samt dokument direkt kopplade till den svenska skolan, vilket gör dem intressanta att analysera för att undersöka frågeställningarna. För att undersöka dokumenten och dess innehåll genomförs en textanalys. Resultat: Analysen visar att etik, utveckling av förmågan att göra etiska överväganden samt etiska dilemman inkluderas i begränsad form i dokumentet som beskriver Agenda 2030 för hållbar utveckling och i Sveriges handlingsplan för hållbar utveckling. I den svenska läroplanen beskrivs utveckling av förmågan att göra etiska överväganden i större utsträckning, men främst i generell form eller kopplat till enstaka ämnen. I texter specifikt utformade för utbildning för hållbar utveckling som tillhör Skolverkets kompetensutvecklingsmaterial framhålls explicit utveckling av förmågan att göra etiska överväganden kopplat till utbildning för hållbar utveckling genomgående i en stor del av materialet och genom användning av detta material bör möjlighet finnas att utveckla förmågan att göra etiska överväganden hos elever.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/63799
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
main article (823.5Kb)
Datum
2020-03-09
Författare
Esbjörnsson, Markus
Nyckelord
etik
etiska överväganden
etiska dilemman
hållbar utveckling
utbildning för hållbar utveckling
Serie/rapportnr.
Kandidat
HT19 IPS LAU927
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV