Samtal för formativ bedömning i förskollärarprogrammet
Sammanfattning
Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärarstudenters lärande stöttas under formativa bedömningssamtal, med ett sociokulturellt perspektiv som utgångspunkt. Mitt intresse för formativ bedömning och lärande i samtal under högre utbildning grundar sig i min bakgrund som förskollärare och som kursledare och lärare inom verksamhetsförlagd utbildning i ett förskollärarprogram. Förskolläraruppdraget är mångsidigt och komplext. Min förhoppning är att studien kan bidra till kunskap om hur vi på bästa sätt skapar en utbildning med hög kvalitet som stöttar blivande förskollärare i sin progression mot förskolläraryrket.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2020-04-09Författare
Borg, Martina
Nyckelord
verksamhetsförlagd utbildning
VFU
Bedömning
formativ bedömning
lärarutbildning
sociokulturellt perspektiv
självbedömning
Språk
swe