Värdegrundens (o)synlighet i läromedel
En socialkonstruktivistisk och semiotisk analys av 4 läromedel inom SVA och SFI med utgångspunkt i tre diskrimineringsgrunder
Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att utifrån de tre diskrimineringsgrunderna etnicitet, sexuell läggning
samt funktionsnedsättning undersöka och normkritiskt granska om och hur skolans värdegrund och uppdrag återspeglas i några av de läromedel som används på kurser i svenska som andraspråk för nyanlända elever i årskurs 4-6 och kurs B på SFI. Undersökningen syftar också till att visa huruvida det finns skillnader mellan läromedlen som används på SFI och i grundskolan. Undersökningen utgår från socialkonstruktivistisk teori och har ett normkritiskt perspektiv. I resultatanalysen har kvantitativ metod används genom en sammanställning av bilder i tabellformat. Resultatet har analyserats med en semiotisk analys och visar att framför allt sexuell läggning och funktionshinder är kraftigt underrepresenterade eller helt osynliga i samtliga läromedel vilka därmed bidrar till diskriminering. Vissa skillnader förekommer mellan läromedlen främst gällande etnicitet, där representationen är större och till synes mer genomarbetad i läromedlen för åk 4-6.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2020-04-15Författare
Nilsson, Malin
Ström, Sofia
Nyckelord
läromdel
svenska som andraspråk
SFI
iskrimineringsgrunderna
representation
normkritik
Serie/rapportnr.
Kandidat
HT18 IPS LAU927
Språk
swe