• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Värdegrundens (o)synlighet i läromedel

En socialkonstruktivistisk och semiotisk analys av 4 läromedel inom SVA och SFI med utgångspunkt i tre diskrimineringsgrunder

Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att utifrån de tre diskrimineringsgrunderna etnicitet, sexuell läggning samt funktionsnedsättning undersöka och normkritiskt granska om och hur skolans värdegrund och uppdrag återspeglas i några av de läromedel som används på kurser i svenska som andraspråk för nyanlända elever i årskurs 4-6 och kurs B på SFI. Undersökningen syftar också till att visa huruvida det finns skillnader mellan läromedlen som används på SFI och i grundskolan. Undersökningen utgår från socialkonstruktivistisk teori och har ett normkritiskt perspektiv. I resultatanalysen har kvantitativ metod används genom en sammanställning av bilder i tabellformat. Resultatet har analyserats med en semiotisk analys och visar att framför allt sexuell läggning och funktionshinder är kraftigt underrepresenterade eller helt osynliga i samtliga läromedel vilka därmed bidrar till diskriminering. Vissa skillnader förekommer mellan läromedlen främst gällande etnicitet, där representationen är större och till synes mer genomarbetad i läromedlen för åk 4-6.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/64118
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
main article (1.086Mb)
Datum
2020-04-15
Författare
Nilsson, Malin
Ström, Sofia
Nyckelord
läromdel
svenska som andraspråk
SFI
iskrimineringsgrunderna
representation
normkritik
Serie/rapportnr.
Kandidat
HT18 IPS LAU927
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV