• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Kandidatuppsatser/Högskolan för scen och musik
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Kandidatuppsatser/Högskolan för scen och musik
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vem är det som sjunger? - Utforskande av identitet i röst och popmusik

Abstract
I denna uppsats har författaren laborerat med olika identitetsmarkörer som finns inbäddade i hans egen musik. Författaren har skrivit och producerat en låt i vilken han själv är vokalisten. Han har sedan manipulerat sin röst i tre olika versioner med hjälp av mjukvara som påverkar pitch och formant för att skapa en "neutral", en "feminiserad" och en "artificiell" version av låten. Dessa tre versioner har författaren sedan skickat ut tillsammans en enkät till ett antal respondenter som har fått svara på öppna frågor kring hur de upplever de olika versionerna och vad de får för bild av avsändaren. Svaren från respondenterna har sedan sammanställts och analyserats för att försöka hitta gemensamma nämnare och på sätt skapa en bild av vad deltagarna uppfattar. Svaren har visat på att de versioner där det framgått av rösten att författaren är man har deltagarna specificerat pop-genren med tilläggsord eller andra genrer. Medan den version där författaren feminiserat sin röst har i större utsträckning uppfattats som endast pop. Skillnaden gäller även för artistens utseende där den manliga beskrivs i mer generella termer och den kvinnliga i mer specifika. Det författaren kommit fram till i detta arbete är att hans egna identitet inte kommer med i musiken han skapar. Identiteten i musiken verkar snarare skapas av lyssnarens associationer till tidigare musik och normer och stereotyper i samhället i stort. Författaren ställer sig den nya frågeställningen: om samma undersökning gjorts i större skala hur hade resultatet påverkats då?
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/64668
Collections
  • Kandidatuppsatser/Högskolan för scen och musik
View/Open
gupea_2077_64668_1.pdf (846.1Kb)
gupea_2077_64668_2.pdf (659.1Kb)
gupea_2077_64668_3.pdf (67.28Kb)
gupea_2077_64668_4.mp3 (8.958Mb)
gupea_2077_64668_5.mp3 (8.958Mb)
gupea_2077_64668_6.mp3 (8.958Mb)
Date
2020-06-10
Author
Balaz Leuba, Anton
Keywords
musikproduktion
identitetsmarkörer
vokalprocessering
populärmusik
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV