Vem är det som sjunger? - Utforskande av identitet i röst och popmusik
Abstract
I denna uppsats har författaren laborerat med olika identitetsmarkörer som finns inbäddade i hans egen
musik. Författaren har skrivit och producerat en låt i vilken han själv är vokalisten. Han har sedan
manipulerat sin röst i tre olika versioner med hjälp av mjukvara som påverkar pitch och formant för att
skapa en "neutral", en "feminiserad" och en "artificiell" version av låten. Dessa tre versioner har
författaren sedan skickat ut tillsammans en enkät till ett antal respondenter som har fått svara på öppna
frågor kring hur de upplever de olika versionerna och vad de får för bild av avsändaren. Svaren från
respondenterna har sedan sammanställts och analyserats för att försöka hitta gemensamma nämnare
och på sätt skapa en bild av vad deltagarna uppfattar. Svaren har visat på att de versioner där det
framgått av rösten att författaren är man har deltagarna specificerat pop-genren med tilläggsord eller
andra genrer. Medan den version där författaren feminiserat sin röst har i större utsträckning uppfattats
som endast pop. Skillnaden gäller även för artistens utseende där den manliga beskrivs i mer generella
termer och den kvinnliga i mer specifika. Det författaren kommit fram till i detta arbete är att hans
egna identitet inte kommer med i musiken han skapar. Identiteten i musiken verkar snarare skapas av
lyssnarens associationer till tidigare musik och normer och stereotyper i samhället i stort. Författaren
ställer sig den nya frågeställningen: om samma undersökning gjorts i större skala hur hade resultatet
påverkats då?
Degree
Student essay
Collections
Date
2020-06-10Author
Balaz Leuba, Anton
Keywords
musikproduktion
identitetsmarkörer
vokalprocessering
populärmusik
Language
swe