• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Kandidatuppsatser/Högskolan för scen och musik
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Kandidatuppsatser/Högskolan för scen och musik
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vem är det som sjunger? - Utforskande av identitet i röst och popmusik

Sammanfattning
I denna uppsats har författaren laborerat med olika identitetsmarkörer som finns inbäddade i hans egen musik. Författaren har skrivit och producerat en låt i vilken han själv är vokalisten. Han har sedan manipulerat sin röst i tre olika versioner med hjälp av mjukvara som påverkar pitch och formant för att skapa en "neutral", en "feminiserad" och en "artificiell" version av låten. Dessa tre versioner har författaren sedan skickat ut tillsammans en enkät till ett antal respondenter som har fått svara på öppna frågor kring hur de upplever de olika versionerna och vad de får för bild av avsändaren. Svaren från respondenterna har sedan sammanställts och analyserats för att försöka hitta gemensamma nämnare och på sätt skapa en bild av vad deltagarna uppfattar. Svaren har visat på att de versioner där det framgått av rösten att författaren är man har deltagarna specificerat pop-genren med tilläggsord eller andra genrer. Medan den version där författaren feminiserat sin röst har i större utsträckning uppfattats som endast pop. Skillnaden gäller även för artistens utseende där den manliga beskrivs i mer generella termer och den kvinnliga i mer specifika. Det författaren kommit fram till i detta arbete är att hans egna identitet inte kommer med i musiken han skapar. Identiteten i musiken verkar snarare skapas av lyssnarens associationer till tidigare musik och normer och stereotyper i samhället i stort. Författaren ställer sig den nya frågeställningen: om samma undersökning gjorts i större skala hur hade resultatet påverkats då?
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/64668
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Högskolan för scen och musik
Fil(er)
gupea_2077_64668_1.pdf (846.1Kb)
gupea_2077_64668_2.pdf (659.1Kb)
gupea_2077_64668_3.pdf (67.28Kb)
gupea_2077_64668_4.mp3 (8.958Mb)
gupea_2077_64668_5.mp3 (8.958Mb)
gupea_2077_64668_6.mp3 (8.958Mb)
Datum
2020-06-10
Författare
Balaz Leuba, Anton
Nyckelord
musikproduktion
identitetsmarkörer
vokalprocessering
populärmusik
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV