• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Desto närmare källan desto bättre” Akademikers beskrivning av återerövring av akademisk litteracitet

Abstract
Studien undersöker ett antal högutbildade svenska som andraspråksinlärares beskrivning av upplevelsen av mötet med andraspråksundervisning som sker vid svensk högskola/universitet och specifikt deras beskrivningar av upplevda hinder samt kunnigheter som krävs i tillägnandet av litteracitetshändelsen referatskrivande på grundläggande nivå i svenska som andraspråk. Den teoretiska utgångspunkten som har utgåtts ifrån är socialkonstruktivistisk tillsammans med teorin om motspråk i kombination med en sociokulturell syn på litteracitet. Genom en kombination av metoder; djupintervjuer och textanalyser av deltagarnas referat belyses nyanlända akademikers möjligheter till tillägnade av kvalificerad litteracitet i den svenska litteracitetskontexten. Resultatet av studien visar att det kan vara problematiskt på flera plan och utifrån flera faktorer för andraspråksinlärare att lära sig bemästra referatskrivande utifrån svensk skriftpraktik. Olika undervisningskulturer har olika diskurser samt strukturer för i detta fallet litteracitetshändelsen referatskrivande vilket medför att det faktiska görandet får olika slutprodukter. Implikationer för den pedagogiska praktiken är att lärare i svenska som andraspråk behöver ha kunskap om att det för vissa nyanlända elever/studenter/deltagare kan uppstå en krock i mötet med svensk litteracitetspraktik vilket kan ta olika uttryck.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/66076
Collections
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
Uppsats (1.648Mb)
Date
2020-08-11
Author
Almingefeldt, Emma
Keywords
andraspråk
litteracitetspraktik
litteracitetshändelser
litteracitetsföreställningar
referatskrivande
textkompetens
studiekulturer
interimtext
akademisk litteracitet
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV