”Desto närmare källan desto bättre” Akademikers beskrivning av återerövring av akademisk litteracitet
Sammanfattning
Studien undersöker ett antal högutbildade svenska som andraspråksinlärares
beskrivning av upplevelsen av mötet med andraspråksundervisning som sker vid
svensk högskola/universitet och specifikt deras beskrivningar av upplevda hinder
samt kunnigheter som krävs i tillägnandet av litteracitetshändelsen referatskrivande
på grundläggande nivå i svenska som andraspråk.
Den teoretiska utgångspunkten som har utgåtts ifrån är socialkonstruktivistisk
tillsammans med teorin om motspråk i kombination med en sociokulturell syn på
litteracitet.
Genom en kombination av metoder; djupintervjuer och textanalyser av deltagarnas
referat belyses nyanlända akademikers möjligheter till tillägnade av kvalificerad
litteracitet i den svenska litteracitetskontexten.
Resultatet av studien visar att det kan vara problematiskt på flera plan och utifrån
flera faktorer för andraspråksinlärare att lära sig bemästra referatskrivande utifrån
svensk skriftpraktik. Olika undervisningskulturer har olika diskurser samt strukturer
för i detta fallet litteracitetshändelsen referatskrivande vilket medför att det faktiska
görandet får olika slutprodukter.
Implikationer för den pedagogiska praktiken är att lärare i svenska som andraspråk
behöver ha kunskap om att det för vissa nyanlända elever/studenter/deltagare kan
uppstå en krock i mötet med svensk litteracitetspraktik vilket kan ta olika uttryck.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2020-08-11Författare
Almingefeldt, Emma
Nyckelord
andraspråk
litteracitetspraktik
litteracitetshändelser
litteracitetsföreställningar
referatskrivande
textkompetens
studiekulturer
interimtext
akademisk litteracitet
Serie/rapportnr.
Uppsats
Språk
swe