Språk hjälp och stjälp
En kvalitativ intervjustudie om hur några lärare i åk 1-3 definierar språkstörning och anpassar lärmiljön
Sammanfattning
Det övergripande syftet i studien var att undersöka hur några lärare i åk 1-3 definierar
språkstörning samt hur de resonerar kring sin undervisning gällande anpassningar till elever
med språkstörning. Vi använde oss av en fenomenologisk ansats, ett specialpedagogiskt och
socialkonstruktivistiskt perspektiv för att analysera studiens resultat. Fenomenologin
användes även i konstruktionen av intervjufrågorna. Studien genomfördes med hjälp av
kvalitativa forskningsintervjuer med semistrukturerade intervjufrågor. I resultatet framkom
det att lärarnas definitioner visade på både likheter och olikheter i uppfattningen av
språkstörning, samtidigt som ett brett spektrum påvisades i deras definitioner. Lärarna
uppvisade dock inte samsyn vad gäller de olika begrepp och kategorier som är kopplade till
språkstörning. En mängd anpassningar sker inom den pedagogiska-, sociala- och fysiska
lärmiljön men utifrån svaren framgick att de flesta anpassningarna sker inom den pedagogiska
lärmiljön.
Examinationsnivå
Student Essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2020-09-28Författare
Luiga, Lisa
Palbrant, Linda
Nyckelord
språkstörning
definitioner
anpassningar
lärmiljö
Serie/rapportnr.
Magister
VT20 IPS SLS601
Språk
swe