• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språk hjälp och stjälp

En kvalitativ intervjustudie om hur några lärare i åk 1-3 definierar språkstörning och anpassar lärmiljön

Sammanfattning
Det övergripande syftet i studien var att undersöka hur några lärare i åk 1-3 definierar språkstörning samt hur de resonerar kring sin undervisning gällande anpassningar till elever med språkstörning. Vi använde oss av en fenomenologisk ansats, ett specialpedagogiskt och socialkonstruktivistiskt perspektiv för att analysera studiens resultat. Fenomenologin användes även i konstruktionen av intervjufrågorna. Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa forskningsintervjuer med semistrukturerade intervjufrågor. I resultatet framkom det att lärarnas definitioner visade på både likheter och olikheter i uppfattningen av språkstörning, samtidigt som ett brett spektrum påvisades i deras definitioner. Lärarna uppvisade dock inte samsyn vad gäller de olika begrepp och kategorier som är kopplade till språkstörning. En mängd anpassningar sker inom den pedagogiska-, sociala- och fysiska lärmiljön men utifrån svaren framgick att de flesta anpassningarna sker inom den pedagogiska lärmiljön.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/66588
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
main article (1.126Mb)
Datum
2020-09-28
Författare
Luiga, Lisa
Palbrant, Linda
Nyckelord
språkstörning
definitioner
anpassningar
lärmiljö
Serie/rapportnr.
Magister
VT20 IPS SLS601
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV