Flerspråkighet i förskoleklassen
En studie om metoder och strategier för att främja språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskoleklassen
Sammanfattning
Syftet med detta arbete var att undersöka vilka metoder och strategier förskollärare
använder för att främja språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskoleklass, samt vilka
utmaningar pedagogerna möter.
Resultatet visar att det saknas teoretiska och praktiska kunskaper för att arbeta med
flerspråkiga elevers språkutveckling i förskoleklassen. Det finns forskningen som talar
emot de myter som formar undervisningen i flerspråkiga klasser, men dessvärre når den
inte ut till pedagoger som arbetar med flerspråkiga elever. Flerspråkighet borde synliggöras mer, inte minst i förskoleklassen då vi i dagens Sverige
lever i ett samhälle som präglas av mångkulturalitet där olika kulturer möts och då måste det finnas kunskap om hur man bemöter elever från olika kulturer.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2020-11-10Författare
Abdullah, Shno
Abdulkader Noori, Faiza
Nyckelord
flerspråkighet
språkutveckling
identitet
andraspråksinlärning
flerspråkiga elever
Serie/rapportnr.
Kandidat
HT20 IPS LAU927
Språk
swe