• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

FLERSPRÅKIGHET I UNDERVISNINGEN

Hur lärare i årskurs 1–3 hanterar undervisningen i flerspråkiga klasser

Abstract
Språk har en unik betydelse och en central funktion i skolan. Dagens skolor blir alltmer flerspråkiga och de flerspråkiga eleverna behöver mer stimulans och stöttning för att kunna utveckla sina kunskaper. Utgångspunkten för den här studien är att undersöka hur lärare i grundskolan arbetar för att främja språk och språkfärdigheter hos flerspråkiga eleverna med fokus på årskurs 1–3. Syfte med den här uppsatsen är att undersöka hur några grundskollärare arbetar för att främja språk och kunskapsutveckling i flerspråkiga klassrum. Fem klasslärare från fem olika skolor och har intervjuats kring olika undervisningsformer om hur elevernas språkliga resurser tas tillvara. Tre frågeställningar sälls; Hur arbetar pedagoger för att stärka och stimulera flerspråkiga barnens språkutveckling? Vilka metoder, hjälpmedel och stöd använder de? Hur påverkar modersmålsundervisningen språkutvecklingen och hur samarbetar modersmålslärarna med klasslärarna? Resultatet visar att pedagogerna arbetar med olika arbetssätt, metoder och aktiviteter för att motivera, förbättra och stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn. Det framkommer också att ett starkt modersmål direkt påverkar elevens språkinlärning samt att samverkan i mellan modersmålslärare och klasslärare i flera fall borde utvecklas.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/66955
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
main article (497.2Kb)
Date
2020-11-10
Author
Asgarova, Khayala
Keywords
flerspråkighet
bakgrund
språkutveckling
tvåspråkighet
modersmålsundervisning
nyanlända elever
interaktion
Series/Report no.
Kandidat
HT20 IPS LAU927
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV