• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

FLERSPRÅKIGHET I UNDERVISNINGEN

Hur lärare i årskurs 1–3 hanterar undervisningen i flerspråkiga klasser

Sammanfattning
Språk har en unik betydelse och en central funktion i skolan. Dagens skolor blir alltmer flerspråkiga och de flerspråkiga eleverna behöver mer stimulans och stöttning för att kunna utveckla sina kunskaper. Utgångspunkten för den här studien är att undersöka hur lärare i grundskolan arbetar för att främja språk och språkfärdigheter hos flerspråkiga eleverna med fokus på årskurs 1–3. Syfte med den här uppsatsen är att undersöka hur några grundskollärare arbetar för att främja språk och kunskapsutveckling i flerspråkiga klassrum. Fem klasslärare från fem olika skolor och har intervjuats kring olika undervisningsformer om hur elevernas språkliga resurser tas tillvara. Tre frågeställningar sälls; Hur arbetar pedagoger för att stärka och stimulera flerspråkiga barnens språkutveckling? Vilka metoder, hjälpmedel och stöd använder de? Hur påverkar modersmålsundervisningen språkutvecklingen och hur samarbetar modersmålslärarna med klasslärarna? Resultatet visar att pedagogerna arbetar med olika arbetssätt, metoder och aktiviteter för att motivera, förbättra och stödja språkutvecklingen hos flerspråkiga barn. Det framkommer också att ett starkt modersmål direkt påverkar elevens språkinlärning samt att samverkan i mellan modersmålslärare och klasslärare i flera fall borde utvecklas.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/66955
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
main article (497.2Kb)
Datum
2020-11-10
Författare
Asgarova, Khayala
Nyckelord
flerspråkighet
bakgrund
språkutveckling
tvåspråkighet
modersmålsundervisning
nyanlända elever
interaktion
Serie/rapportnr.
Kandidat
HT20 IPS LAU927
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV