Show simple item record

dc.contributor.authorGustafsson, Sofia
dc.date.accessioned2021-02-02T10:02:37Z
dc.date.available2021-02-02T10:02:37Z
dc.date.issued2021-02-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/67501
dc.description.abstractSyftet med denna studie är att bidra till ökad kunskap om vilka förutsättningar grundskollärare på skolor som satsar på digitala resurser anser sig ha givits för att kunna undervisa i skolans digitala lärmiljö. För att besvara studiens syfte har jag formulerat följande frågeställningar: Hur ser infrastrukturen ut kring skolans digitala lärmiljö? Hur bedrivs fortbildning kring den digitala lärmiljön på skolorna? Vilka förutsättningar anser sig lärarna sakna för att undervisa i den digitala lärmiljön? För att undersöka studiens syfte genomfördes en digital enkätundersökning online, där grundskollärare på skolor som satsar på digitala resurser deltog. För att analysera studiens resultat användes tidigare forskning på området samt professionsteorin. Studien visar att majoriteten av den kompetensutveckling som sker inom de skolor där respondenterna som ingår i studien arbetar, sker på ett kollaborativt, kollegialt sätt, där lärarna själva får sköta denna utveckling samt att de inom kollegiet delar med sig av sina erfarenheter och expertis precis som tidigare forskning förespråkar. Detta leder till lärares professionella utveckling (Postholm & Waege, 2016). Trots att majoriteten av lärarna i studien upplever sig ha fått fortbildning inom den digitala lärmiljön, finns det ett glapp där några lärare inte tycks ha givits de förutsättningar de behöver för att undervisa i den digitala lärmiljön. Ett välorganiserat och systematiskt, kollegialt samarbete inom och mellan liknande skolor rekommenderas liksom regelbundna fortbildningsinsatser kollegialt samt riktade insatser på individnivå. Utöver detta rekommenderas regelbundenhet i uppföljningar av utvecklingsarbetet, samt möjlighet för lärarna själva att utvärdera sin professionella digitala kompetens genom förslagsvis DigCompEdu (Redecker, 2017) för att på så sätt synliggöra vilka riktade fortbildningsinsatser som behövs.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectDigital lärmiljö, fortbildning, professionell digital kompetens, professionsteorisv
dc.titleFörutsättningar lärare har givits för att undervisa i grundskolans digitala lärmiljösv
dc.title.alternativePrerequisites teachers have been given to teach in the primary school digital learning environmentsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record